گزارش تصویری از آیین پایانی چمرگه در خرم‌آباد

گزارش تصویری از آیین پایانی چَمَرگه در خرم‌آباد

آیین پایانی سوگواره سوگ‌نوازی و سوگ‌سرایی «چَمَرگَه» در خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، آیین پایانی سوگواره سوگ‌نوازی و سوگ‌سرایی «چَمَرگَه» پنجشنبه‌شب در سالن شهید آوینی خرم‌آباد با حضور جمعی از مسئولین فرهنگی لرستان و هنرمندان و محققان عرصه موسیقی نواحی به همت انجمن موسیقی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

گزارش تصویری از آیین پایانی چَمَرگه در خرم‌آباد

گزارش تصویری ولی‌الله میراسماعیلی از این مراسم را بیندید:

خُرَّم‌آباد  (به لری: خورمووه) بزرگترین شهر لرنشین، بیست و سومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان لرستاناست.

جمعیت خرم‌آباد طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، ۳۷۳٬۴۱۶ نفر بوده‌است. شهر در ارتفاع ۱۱۴۷٬۸ متری از سطح دریا و در میان دره‌های زاگرس قرار دارد. فاصله خرم‌آباد تا تهران ۴۹۰ کیلومتر است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر تهران – جنوب دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است. آزادراه شماره پنج ایران از این شهر عبور می‌کند.

در محل کنونی خرم‌آباد از دوره ایلامیان شهری با نام خایدالو وجود داشته و شهر شاپورخواست به دستور شاپور دوم بر خرابه‌های آن و در حدود محل کنونی شهر ساخته شده‌است. آثار تاریخی به جای مانده نشان می‌دهد خرم‌آباد یکی از شهرهای مهم غرب ایران در دوره ساسانیان بوده و فلک‌الافلاک یا دژ شاپورخواست از آثار به جای مانده دوره ساسانیان نماد شهر است.

خرم‌آباد همچنین یکی از پایتخت‌هایهزاراسپیان و آل حسنویه بوده‌است.

جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی متعددی در سطح شهر خرم‌آباد وجود دارد که از آن جمله می‌توان به فلک‌الافلاک، مناره آجری، پل شاپوری، گرداب سنگی، سنگ نبشته، آرامگاه باباطاهر و دریاچه کیو اشاره کرد به‌طوری‌که این شهر برای نخستین بار در ایران از سوی دفتر منطقه‌ای سازمان ملل به عنوان یک شهر نمونه گردشگری انتخاب شده‌است.

پایان پیام

کد خبر : 57659 ساعت خبر : 12:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=57659
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات