آمار نشر کتاب در اولین ماه پاییز سال های ۹۶و ۹۵

آمار نشر کتاب در اولین ماه پاییز سال های ۹۶و ۹۵

بر اساس آمار، ۷۷۳۱ عنوان کتاب در مهر ماه سال ۱۳۹۶ منتشر شده که در مقایسه با ۵۶۲۲ عنوان کتاب در دوره زمانی مشابه سال گذشته، ۳۸ درصد افزایش را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، آمار و درصد تغییر تعداد کتاب های مهر ماه سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته نشان می دهد تعداد کتاب های عمومی در مهر سال گذشته ۴هزار و ۶۰ عنوان بوده که با افزایش ۴۰درصدی به ۵هزار و ۶۷۸ عنوان در سال جاری رسیده است و تعداد کتاب های کودک و نوجوان در مهرماه سال جاری در مقایسه با مهر سال گذشته، افزایش ۲۴درصدی را تجربه کرده است. همچنین، تعداد کتاب های کمک درسی در بازه زمانی مورد بررسی با افزایش ۴۰درصدی روبه رو شده است.

آمار نشر کتاب در اولین ماه پاییز سال های ۹۶و ۹۵

از مجموع ۷هزار و ۷۳۱ عنوان کتاب منتشر شده در مهر ماه سال جاری، موضوع علوم عملی از سایر موضوعات پیشی گرفته و با هزار و ۳۷۸ عنوان پیشتاز است. موضوعات کمک درسی با هزار و ۲۸ عنوان، کودک و نوجوان با هزار و ۲۵ عنوان، علوم اجتماعی با هزار و چهار عنوان و ادبیات با ۹۴۲عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند. در حوزه تالیف، موضوع علوم عملی در صدر قرار دارد و موضوعات کمک درسی، علوم اجتماعی، دین و ادبیات جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

بیشترین تعداد کتاب‌های ترجمه شده در مهرماه سال جاری به موضوع کودک و نوجوان اختصاص دارد و موضوعات علوم عملی ، ادبیات، علوم اجتماعی و فلسفه و روان‌شناسی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

از مجموع ۷هزار و ۷۳۱ نسخه کتاب منتشر شده در اولین ماه پاییز سال جاری، ۶هزار و ۲۷۶ نسخه در تهران و مابقی در شهرستان به چاپ رسیده اند. بیشترین تعداد کتاب های چاپ شده در تهران به موضوعات علوم عملی، کمک درسی و علوم اجتماعی اختصاص دارد و در شهرستان اقبال بیشتری به موضوعات دین، ادبیات و کودک و نوجوان  نشان داده شده است. 

از مجموع کل کتاب های منتشر شده در مهر ماه سال جاری، ۴هزار و ۶۷۸ عنوان چاپ اول و ۳هزار و ۵۳ عنوان بازچاپ بوده اند که موضوعات علوم عملی، علوم اجتماعی و ادبیات بیشترین تعداد چاپ اول را از آن خود کرده اند و موضوعات کمک درسی، کودک و نوجوان و ادبیات بیشترین بازچاپ را به خود اختصاص دادند.

در مهر ماه سال ۹۶، شمارگان کل به ۱۲میلیون و ۶۱۹ هزار و ۶۰۹ نسخه رسیده است که بیشترین شمارگان به موضوعات کمک درسی، کودک و نوجوان و دین اختصاص پیدا کرده است و کمترین شمارگانِ کل در موضوعات کلیات، علوم طبیعی و ریاضیات و فلسفه و روان شناسی بوده است.

در اولین ماه پاییز ۹۶، استان تهران، شش هزار و ۲۷۶ عنوان کتاب منتشر کرده است که این آمار در مقایسه با مهر سال گذشته افزایش ۵۰درصدی داشته است و ۸۱ درصد عناوین منتشر شده کل کشور را دربرمی‌گیرد. بعد از استان تهران، استان های قم، خراسان رضوی و گیلان در رده های بعدی قرار دارد.

کتاب‌های منتشر شده در بازه زمانی مهر سال گذشته از سوی ۴هزار و ۷۸۷ پدیدآورنده انتشار یافته که از این تعداد هزار و۱۴۷ نفر زن و ۳هزار و ۶۴۰ نفر مرد بودند.  این آمار در سال جاری با افزایش ۱۴ درصدی پدیدآورندگان زن و افزایش۲۲ درصدی پدیدآورندگان مرد مواجه شده است.

بر اساس آمار نشر کتاب در مهر ماه سال۱۳۹۶، انتشارات جنگل با ۱۰۴ عنوان کتاب منتشرشده در صدر پرکار ترین ناشران عمومی قرار گرفت که  از این تعداد ۷۰عنوان چاپ اول و ۳۴ کتاب بازچاپ روانه بازار کتاب کرده است. سنجش و دانش با ۹۸ عنوان چاپ اول در جایگاه دوم قرار گرفت و بعد از آن، انتشارات موجک با ۶۳ عنوان کتاب چاپ اول در رتبه سوم قرار گرفت. انتشارات حیدری، شرکت نشر قطره، مجد، جاودانه، نشر چشمه، کتاب جمکران و آموزشی تالیفی ارشدان در جایگاه های چهارم تا دهم ناشران عمومی پرکار قرار گرفتند.

آمار نشر کتاب در اولین ماه پاییز سال های ۹۶و ۹۵

از جمله ناشران کودک پرکار در مهر ماه سال جاری می توان به انتشارت پرتقال، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قدیانی، بلور، فرهنگ و هنر، پیدایش، ذکر، شرکت انتشارات فنی ایران، شهر قلم و هوپا اشاره کرد.

همچنین، انتشارات موسسه مهرپویا مهراس، رهپویان شریف، سمت، مدرسان شریف، گزینه پارسیان طب، آریانگار، علمی سنا، پیدار، حیدری و نگاه دانش در فهرست ده ناشر آموزشی پرکار مهرماه ۱۳۹۶ قرار گرفته اند.

براساس فهرست کتاب‌های منتشر شده در مهر ماه سال جاری، کتاب های «آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن کریم نور» و «رنگین کمان: انس با قرآن کریم در دوره پیش دبستانی» با ۱۵۰ هزار نسخه در صدر جدول  پرشمارگان‌ترین کتاب ها قرار گرفته اند و کتاب های «القرآن الکریم»، «راهنمای گام به گام دروس یازدهم(رشته علوم تجربی) شامل: پاسخ کامل سوالات کتاب درسی، نمونه سوالات امتحانی با پاسخ تشریحی»، « راهنمای گام به گام دروس یازدهم(رشته علوم انسانی) شامل: پاسخ کامل سوالات کتاب درسی، نمونه سوالات امتحانی با پاسخ تشریحی»، « راهنمای گام به گام دروس یازدهم(رشته ریاضی و فیزیک) شامل: پاسخ کامل سوالات کتاب درسی، نمونه سوالات امتحانی با پاسخ تشریحی»، «ادبیات میکرو»، « دفتر مشق اول دبستان:نگاره ها»، « دفتر مشق اول دبستان: نشانه ها(۱)» و « دفتر مشق اول دبستان: نشانه ها (۲)» در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

 

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 59100 ساعت خبر : 10:03 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=59100
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات