آغاز همکاری با ژاپن برای مدیریت محیط زیست سواحل جنوب کشور

معاون سازمان محیط زیست از آغاز اجرای طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست سواحل جنوب کشور به صورت پایلوت در استان هرمزگان با همکاری جایکای ژاپن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست امروز در نشست بررسی طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست سواحل جنوب کشور با پایلوت هرمزگان گفت: در نظر داریم این طرح را برای تمام استان های ساحلی کشور اجرا کنیم.

فرشچی افزود: مذاکرات این طرح از حدود دو سال و نیم پیش با آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) آغاز شد و استان هرمزگان به عنوان منطقه پایلوت برای اجرای این طرح برگزیده شد. در این طرح موضوعاتی از قبیل اینکه توسعه چگونه باید در منطقه صورت گیرد تا محیط زیست دریایی حفظ شود لحاظ شده است.

وی تاکید کرد: رسیدن به این هدف نیازمند همکاری با بخش‌های مختلف بود که چند ماه پیش امضای نهایی این پروژه با جایکا انجام شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست امضا شدن این طرح با جایکا را نشانگر خواست سیاسی برای افزایش همکاری های محیط زیستی بین ایران و ژاپن دانست و گفت: بر اساس این طرح شرکت های مورد تایید ژاپن در ایران می‌توانند همکاری های محیط زیستی خود را انجام دهند. همکاری با ژاپن در پروژه های تالاب انزلی، جزیره قشم و روی جنگل های حرا و توانمندسازی مردم بومی برای حفظ این جنگل ها تجربه شده است و اکنون اجرای پروژه طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست سواحل جنوبی کشور نیز به این همکاری ها اضافه می شود.

فرشچی تصریح کرد: از آنجا که استان های جنوبی کشور به ویژه هرمزگان از پتانسیل توسعه برخوردار است و رسیدن به اهداف مورد نظر برای اجرای این طرح در استان قابل دسترسی است، انتخاب هرمزگان به عنوان پایلوت مورد موافقت قرار گرفت. بر این اساس، سه ماه پیش اجرای این طرح به طور رسمی آغاز شد.

وی ادامه داد: مرحله نخست این طرح، شناخت منطقه و به دست آوردن اطلاعات از پتانسیل موجود در استان است که بر این اساس کارگروه هایی تشکیل شده که با تکمیل اطلاعات کارهای اجرایی آغاز می شود. تجربه نشان داده است، آغاز پروژه ها بدون دخالت ذینفعان در روند اجرا، با مشکلاتی روبه رو می شود. بنابراین اگر بخواهیم اقدامی ملی انجام گیرد حتما باید ذینفعان از آغاز در اجرای آن دخیل باشند از این رو در این طرح به این مهم توجه ویژه ای شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از سوی دیگر تلاش کردیم از تمام ظرفیت نهادهای دولتی و علمی مرتبط با محیط زیست استان هرمزگان استفاده کنیم و در نهایت اکنون با زیرکمیته ای که تشکیل شده است آمادگی اجرای این طرح را داریم. با توجه به توان توسعه ای و پتانسیل بالا در سواحل جنوبی کشور و روند تخریب در راستای ساخت و سازها، اجرای این طرح را ابتدا از سواحل جنوبی آغاز کردیم تا بتوانیم به توسعه پایدار دست پیدا کنیم. در نظر داریم این طرح را برای استان های شمالی کشور نیز اجرا کنیم.

فرشچی تاکید کرد: هدف ملی برخورداری تمامی استان ها از این طرح است که برای رسیدن به آن همکاری خود را با جایکا آغاز کردیم و در آینده آن را به تمام استان های ساحلی تعمیم خواهیم داد.

وی با اشاره به مرکز منطقه ای حفاظت از محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان (راپمی) اضافه کرد: در آغاز این طرح با همکاری جایکا است اما قطعا نتیجه ای که به دست می آید را می توانیم با کشورهای عضو راپمی نیز به اشتراک بگذاریم و حتی می توانیم اطلاعات آن را در کشورهای دیگر اجرا کنیم. اما در حال حاضر راپمی دخالتی در اجرای این طرح ندارد.

نشست بررسی طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست سواحل جنوب کشور با پایلوت هرمزگان صبح امروز در محل نعاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده ارشد جایکا در ایران، و همچنین نمایندگانی از استانداری و محیط زیست استان هرمزگان برگزار شد.

پایان پیام

کد خبر : 63125 ساعت خبر : 9:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=63125
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات