مرگ اصیل برای بقا

مرگ اصیل برای بقا

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: قربانعلی محمدپور؛ مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان گفت: «بررسی و کالبد شکافی پلنگ معروف سجیدان که چند روز قبل لاشه آن کشف شده بود، نشان‌دهنده درگیری پلنگ تلف شده با یک پلنگ دیگر بوده‌است. این پلنگ ماده معروف به (آرزو) که در دیماه سال گذشته بر اثر گیر کردن در تله سیمی جانوران به شدت آسیب دیده بود، پس از یک عمل جراحی پیچیده و بیش از ۱۰ ماه مراقبت‌های ویژه و بازیابی کامل سلامتی، در آبان ماه گذشته با نصب ردیاب ماهواره‌ای (صرفاً با قابلیت ارسال موقعیت جغرافیایی) در زیستگاهش ارتفاعات جنگلی رودسر رها سازی شده بود که بعد از گذشت دوماه از این رهاسازی با وقوع این درگیری کشته شد.»

نکته عجیب در این اتفاق تلخ این بود که این‌بار ما انسان‌ها عقب کشیدیم و دست از کشتنشون برداشتیم، نه طمع پوست پلنگ نه سلفی گرفته با لاشه اون رو داشتیم، نه می‌خواستیم تورهای شکار غیرمجاز راه بندازیم و این آزادی برای حیوون اون‌قدر عجیب بود که یادش رفت باید گاهی از حیوانات هم بترسه.

مرگ اصیل برای بقا

تو همه این سال‌ها عادت کرده‌بود که از ما بترسه، از مایی که به دل پناهگاهش می‌زنیم تا باهاش عکس یادگاری بگیریم. از مایی که با ماشین بهش می‌زنیم و تاریکی و جاده در دست تعمیر رو بهونه می‌کنیم، از مایی که اکوسیستمش رو بهم زدیم، از مایی که غریزه‌اش رو تغییر دادیم، از مایی که واسه انقراضش هر کاری که تونستیم کردیم البته از روی جهل.

آرزو پلنگ رودسر، یادش رفته‌بود که سال‌ها قبل چه جوری از خودش مراقبت می‌کرد، دغدغه جلوگیری از بهم خوردن توازن جمعیتش باعث شده بود حواسمون به آسیب‌های محیطی نباشه تازه یاد گرفته‌بودیم که آبشخورهای امن بسازیم، یاد گرفته‌بودیم که با تجهیزات زنده‌گیری تو شرایط خطر این حیوانات چه‌جوری کار کنیم. یاد گرفته‌بودیم که جریمه‌های کشتن این حیوانات واقعی‌ان، تازه داریم یاد می‌گیریم که دغدغه‌های حفاظت از حیوانات برای لایک و کامنت نیست اما آرزو منتظر این آزمون و خطاها نموند!

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 64303 ساعت خبر : 4:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=64303
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات