هنرنمایی علی زندوکیلی در کوک خواندن «فصل زرد»

هنرنمایی علی زندوکیلی در کوک خواندن «فصل زرد»

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ترانه «فصل زرد» با صدای علی زندوکیلی و شعر محمد سلمانی و آهنگ‌سازی علی‌رضا افکاری یکی از بهترین نمونه‌های موسیقی خوب در روزگار ماست. ترانه‌ای که همه چیز در آن حرفه‌ای و درست و تخصصی است.

شاعر این ترانه محمد سلمانی است.  او یکی از نام‌دارترین غزل‌سرایان معاصر ایرانی است. نشر نیماژ مجموعه اشعارش را در کتاب «غزل زمان» چاپ کرده است. پس شعر در این آهنگ در بالاترین کیفیت قرار دارد و از یک شاعر به‌نام است.

آهنگ‌ساز اثر نیز علی‌رضا افکاری است. چهره‌ای آشنا در موسیقی پاپ و سنتی که کارهای ماندگار بسیاری برای خوانندگان داخل و خارج کشور ساخته است. پس آهنگ‌ساز هم یک فرد متخصص است.

آواز این ترانه را علی زندوکیلی خوانده است که او هم سرشناس است اما می‌خواهیم بدانیم عملکرد او چگونه بوده است و آیا مثلا نتی را فالش خوانده است یا خیر؟

هنرنمایی علی زندوکیلی در کوک خواندن «فصل زرد»

این مطلب درباره کیفیت خوانندگی زندوکیلی در «فصل زرد» است

این ترانه در گام ماژور و شبیه ماهور است. زندوکیلی در همان مصرع اول و در درجه دوم گام، بر روی کلمه «زرد» تحریری بم می‌زند که کار ساده‌ای نیست و از هر کسی به‌ویژه برخی پاپ‌خوان‌ها برنمی‌آید اما تسلط زندوکیلی بر ردیف باعث شده است او از پس چنین تحریری بربیاید و‌ آن را به زیبایی اجرا کند.

در ادامه به این بیت می‌رسیم: «از اینجا می‌روم تا شهر فرداهای نامعلوم، که آنجا سرنوشتم هرچه پیش آورد پیش آورد». زندوکیلی بر روی کلمه‌ «از اینجا» پرشی خاص دارد. یعنی از بخش «از این» یعنی نت درجه سوم ماژور، به نت اکتاو یعنی فاصله ششم می‌رود. یعنی «از این» را در درجه سوم می‌خواند و بعد «جا» را نت اکتاو می‌خواند که کاری بسیار ماهرانه انجام می‌دهد. کاری که فقط از صدایی تربیت‌شده و آشنا به موسیقی برمی‌آید.

علی زندوکیلی این ترانه سخت را کوک و بی‌اشتباه خوانده است. همین است که آدم ده‌ها بار آن را می‌شنوند و می‌تواند با آن خاطره‌سازی کند. این ترانه سراسر هنرنمایی زندوکیلی است.

پایان پیام

کد خبر : 64740 ساعت خبر : 10:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=64740
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات