۳هزار کلاس در لرستان با خطر جدی مواجه هستند

۳هزار کلاس در لرستان با خطر جدی مواجه هستند

لرستان به عنوان یکی از استان‌های زلزله خیز در کشور مطرح است و همواره در خصوص مقابله و کاهش اثرات ناشی از آن در محافل مختلف بحث‌هایی مطرح می‌شود. زلزله‌های مکرر که ظرف یک ماه گذشته در کشور رخ داده است توجه همه را به خود معطوف کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی همشهری لرستان نوشت: بافت‌های فرسوده، مسکن مهر، مدارس تخریبی از جمله اماکنی هستند که در هنگام زلزله در معرض خطر بیشتری قرار دارند مواردی که باید برای کاهش خطرات ناشی از آن راهکاری اندیشیده شود. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که زلزله تنها برای انسان خطر ساز نیست بلکه حیات وحش را هم تهدید می‌کند.

به مناسبت پنجم دی ماه که در تقویم به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است با چند تن از مسئولان و کار‌شناسان گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

۳هزار کلاس در لرستان با خطر جدی مواجه هستند

مدیر کل مدیریت بحران استاتداری لرستان با اشاره به اینکه پنجم دی ماه برنامه‌های متعددی در قالب مانور در سراسر کشور انجام می‌شود، می‌گوید: در استان هم برگزاری مانورهایی را در دستور کار قرار داده‌ایم البته با توجه به حوادث واقعی مانند زلزله کرمانشاه و سقوط کوهنوردان باید گفت همه حوادث را به طور واقعی تجربه کرده‌ایم.

«رضا آریایی» می‌افزاید: لرستان به عنوان یک استان زلزله خیز مطرح است به گونه‌ای که تمام پهنه استان زلزله خیز است اما فعال‌ترین منطقه محدوده دشت سیلاخور است که زلزله‌های بالای ۶ ریش‌تر را تجربه کرده است.

وی در خصوص آمادگی دستگاههای اجرایی استان هنگام بروز زلزله توضیح می‌دهد: تجربه همه حوادث رخ داده در لرستان و حتی دیگر استان‌ها نشان داده است که دستگاههای اجرایی استان از آمادگی بالایی برخوردار هستند.

آریایی با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده سازه‌هایی هستند که در دهه‌های گذشته احداث شده است، می‌گوید: این بافت‌ها هنگام بروز زلزله در معرض خسارت بیشتری قرار دارند در حال حاضر ۶۰ درصد واحدهای روستایی نوسازی شده و ۴۰ درصد هم یعنی معادل ۶۷ هزار واحد مقاوم سازی نشده است که بیشتر مربوط به جنوب و شرق استان است.

مشکل جبران خسارت‌ها است

مدیر کل مدیریت بحران استانداری لرستان در بخش دیگری از صحبت‌هایش خود چالش عمده در خصوص حوادثی مانند زلزله را مناسب نبودن پاسخگویی برای جبران خسارت‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: متاسفانه مردم با صنعت بیمه آشنا نیستند و در صورت بروز حادثه با مشکل مواجه می‌شوند. موضوعی که به نظر می‌رسد نیازمند فرهنگ سازی است.

آریایی می‌افزاید: هنگام بروز زلزله دولت در ‌‌نهایت بتواند تسهیلاتی در اختیار حادثه دیدگان برای جبران خسارت قرار دهد این درحالی است که بهترین راهکار در این زمان کمک‌های بلا عوض است که با وجود صنعت بیمه امکان پذیر است.

مسکن مهر استان ایمنی لازم را دارد

رئیس اداره نظام مهندسی اداره کل راه و شهر سازی لرستان هم با اشاره به اینکه واحدهای مسکن مهر استان بر اساس ضوابط و مقررات و مکان یابی احداث شده‌اند، می‌گوید: در بحث اجرا و نظارت هم تلاش شده است که موارد به نحو مطلوب انجام شود.

«عبدالله قوامی» در پاسخ به این پرسش که آیا سایت‌های مسکن مهردرمقابل زلزله از ایمنی لازم برخوردار هستند، می‌افزاید: ساختمان‌ها از حداقل ایمنی به لحاظ جانی برخوردار هستند ممکن است دچار آسیبی بشوند اما این آسیب‌ها در مقایسه با ساخت و ساز‌های شهری قابل مقایسه نیست.

خطر در کمین سه هزار کلاس درس

مدیر کل نوسازی مدارس لرستان هم با اشاره به اینکه از صد درصد کلاس‌های تخریبی استان ۶۰ درصد بازسازی و مقاوم شده‌اند، می‌گوید: اما در خصوص مقاوم سازی و نوسازی ۴۰ درصد کلاس‌های تخریبی دیگر هم کاری صورت نگرفته است، از این کلاس‌ها که شامل چهار هزار و ۸۰۰ کلاس درس است حدود سه هزار در وضع بغرنجی قرار دارند و در صورت بروز زلزله حوادث تلخ و غیر قابل جبرانی را به وجود می‌آورد.

«محمد چگنی» می‌افزاید: متاسفانه در بودجه ۹۷، ۳۰ درصد اعتبارات نوسازی کاهش پیدا کرده است که واقعا دست ما را بسته است از طرفی تاکنون که ۹ ماه از سال ۹۶ گذشته یک ریال تخصیص اعتبار نداشته‌ایم، اگر وضع به همین منوال پیش برود بعید می‌دانم که بتوانیم در زمینه نوسازی گامی پیش ببریم.

چگنی تاکید می‌کند: نگاه به نوسازی مدارس باید ویژه باشد زیرا در کلاس‌ها با تجمع نفرات روبرو هستیم شما تصور کنید زلزله‌ای مانند کرمانشاه اگر در روز رخ می‌داد مطمئنا با حجم بالای خسارت جانی مواجه می‌شدیم. در کلاس‌های درس تخریبی استان که بیشتر در روستا‌ها متمرکز هستند ۶۰ هزار دانش آموز زندگی می‌کنند.

پایان پیام

گزارش‌گر: نسرین صفربیرانوند

کد خبر : 65928 ساعت خبر : 8:39 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=65928
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات