وقتی متولیان مدیریت بحران، بحران زده‌اند

وقتی متولیان مدیریت بحران، بحران زده‌اند

پایگاه خبری گلونی، دکتر اکبر نصرالهی (استاد ارتباطات): نکته مهم در مواجهه با بحران این است که بدانیم رویکردها و راهبردهای افراد حقیقی و حقوقی در مواقع بحران چگونه است؟ رویکردها سنتی، طبیعی و تعاملی هستند و راهبردها و استراتژی‌ها: انفعالی، واکنشی، فعال و فوق فعال.

افراد حقیقی و حقوقی در انعکاس اخبار راهبردهایی پنج گانه از جمله: انکار، سکوت، کوچک‌نمایی، بزرگ‌نمایی و واقع‌نمایی دارند.

اگر این رویکردها و راهبردها را در نظر داشته باشیم و بر همین اساس عملکرد رسانه‌ها را ارزیابی کنیم، نتایجش چندان جالب نخواهد بود. یعنی اینکه متولیان بحران درباره بحران‌هایی که تا به حال در کشور داشته‌ایم، اعم از طبیعی و غیرطبیعی، رویکرد سنتی و راهبرد انفعالی و واکنشی دارند.

در زلزله اخیری که در تهران اتفاق افتاد هم راهبرد واکنشی بود. در مورد اطلاع رسانی‌های صورت گرفته در مورد حوادث هم واکنش‌ها یا سکوت بوده یا انکار یا درنهایت کوچک‌نمایی. مشکل این است که در انتشار اخبار واقع‌نمایی صورت نمی‌گیرد تا واقعیت بتواند مبنای تصمیمات بعدی مسوولان و مردم قرار گیرد.

در مورد ستاد بحران هم وضع به همین منوال است. بارها گفته‌ام که ستاد بحران خودش در بحران است. یعنی در مراحل مختلف بحران نمی‌تواند کارش را به درستی انجام دهد: عملکرد آن به سرعتی نیست که مردم انتظار دارند. در انتشار اخبار ستاد بحران جامعیتی وجود ندارد یا ساختار آن، ساختاری قدیمی است.

وقتی متولیان مدیریت بحران، بحران زده‌اند

یکی از وظایفی که ستاد بحران در این ساختار تعیین کرده، قرار دادن وظیفه آموزش بر عهده صداوسیما است اما همانطور که مشاهده می‌کنید، در بحران‌های مختلف و همین بحران کرمانشاه و زلزله‌ای که اخیرا در تهران اتفاق افتاد، کلیپی ندیدیم که از قبل آماده باشد و از صدا و سیما پخش شود و به مردم آموزش دهد که هنگام وقوع زمین لرزه یا بحران در کجا پناه بگیرند؟! درصورتی که این ساده‌ترین کار ممکن است که با یک کار ساده گرافیکی و انیمیشن به مردم آموزش داد که در چنین مواقعی چه باید بکنند؟ در خانه‌های‌شان بمانند؟ بیرون بروند؟ و… درحالی که ما این قبیل کلیپ‌های آموزشی را باید در زمان مناسب و حتی قبل از وقوع بحران ببینیم. من نمی‌دانم شما آن کلیپ آموزشی اداره برق را یادتان می‌آید؟ (هرگز نشه فراموش، بحث کمربند و…) چقدر تاثیرگذار و آموزنده بود. بنابراین بخش آموزشی ستاد بحران کارش را به درستی انجام نمی‌دهد. در زلزله تهران ستاد بحران بعد از دیگران درصحنه حاضر شد.

اگر بخواهیم زمان بروز بحران را به سه دسته تقسیم کنیم شامل: قبل از بحران، زمان بحران و بعد از بحران می‌شود و منطقی نیست که ستاد بحران و متولیان امر بحران در زمان بحران و بعد از وقوع بحران فعال شوند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 66082 ساعت خبر : 2:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=66082
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات