پایگاه پژوهشی تپه تاریخی چغا سفلی ایجاد می‌شود

در جلسه بررسی مشکلات تپه  چغا سفلی از وسیع‌ترین محوطه‌های باستانی دشت زیدون بهبهان با قدمت ۴۶۰۰ پیش از میلاد، ایجاد پایگاه پژوهشی در این محوطه در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، روز گذشته سه‌شنبه ۱۲ دی ۹۶ با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان،  محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، جمعی از  مسئولان معاونت میراث‌فرهنگی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان مشکلات محوطه تاریخی چغاسفلی مورد بررسی قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی کشور جابه‌جایی روستای موجود درعرصه محوطه چغاسفلی، خریداری زمین‌ها و اراضی روستاییان، ایجاد پایگاه میراث‌فرهنگی، گاز رسانی به مردم روستا در مقطع کنونی، ایجاد پایگاه و موزه منطقه‌ای خوزستان و دیگر ظرفیت‌های منطقه را از جمله موارد مطرح شده در این نشست اعلام کرد.

او طرح جابه‌جایی روستای موجود در عرصه این محوطه تاریخی با همکاری بنیاد مسکن با رعایت فرآیندهای لازم و توجه ویژه به مطالعات اجتماعی و اشتغال‌زایی را از دیگر مصوبات این نشست در راستای آزادسازی این محوطه برشمرد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور با تاکید بر نتایج کاوش‌های صورت گرفته در این محوطه طی دو فصل کاوش به سرپرستی  عباس مقدم گفت: «کشف گورستانی عظیم با ساختارهایی ویژه و پیچیده و همچنین محوطه استقراری وسیع و مجزا از این گورستان حاکی از اهمیت این منطقه و نقش آن  در تفسیر جدید از تاریخ خوزستان و منطقه است که از اسناد مهم تاریخی، فرهنگی و هویتی به شمار می‌آید. از این رو باید تلاش کنیم تا با جایابی برای روستای مذکور با همکاری بنیاد مسکن و ارائه تسهیلات این منطقه را حفاظت کنیم.»

طالبیان انجام تدریجی اقدامات مرتبط با انتقال ساکنان روستا به محل‌های جدید بر اساس مطالعه و با  نظر استان و رعایت فرایندهای تدریحی که بنیاد مسکن تجربیات مشابه را دارد را از دیگر موارد مورد تصویب این نشست عنوان کرد.

به گفته معاون میراث‌فرهنگی بر اساس مصوبات این نشست استانداری خوزستان با همکاری بنیاد مسکن و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نسبت به تامین، پرداخت سهم مشارکتی در انجام اهداف طرح انتقال ساکنان این تپه اقدام خواهند کرد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور همکاری استانداری خوزستان در فراهم اوردن بستر لازم برای تداوم کار پژوهش و کاوش باستان‌شناسی را از دیگر مصوبات این نشست عنوان کرد.

پایان پیام

کد خبر : 67724 ساعت خبر : 5:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=67724
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات