سازمان محیط زیست صورت مسئله را پاک کرد

دانش‌آموزان می‌توانند قربانیان سیاست‌های غلط دولت در حوزه محیط‌ زیست باشند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، جبار کوچکی‌نژاد؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از طرح تعطیلی یک ماهه مدارس گفت: «سازمان محیط زیست به جای این که چنین پیشنهاداتی را ارائه کند، قوانینی که تصویب شده را اجرا کند به عنوان مثال برقی کردن موتورسیکلت‌ها، جابجایی کارخانجاتی که آلایندگی دارند و یا استفاده از سوخت پاک برای خودروها از جمله این قوانین است که هنوز به طور کامل اجرا نشده است.»

دانش‌آموزان می‌توانند قربانیان سیاست‌های غلط دولت در حوزه محیط‌زیست باشند. تعطیلی مدارس در فصل آلودگی اولین گزینه روی میز مسئولین طی دهه اخیر بوده‌است و دانش‌آموزان را با مشکلات جبران ناپذیری روبرو می‌کنند. پرش تحصیلی و ایجاد وقفه در میانه راه تحصیل می‌تواند باعث ایجاد خستگی، بی‌علاقگی و کشتن روحیه شوق و شور در دانش‌آموزان باشد؛ از طرفی هم قرار گرفتن آنها در معرض آلودگی هوا در فصولی که با پدیده وارونگی هم روبرو هستیم، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی و انواع سرطان‌ها را در این سنین افزایش می‌دهد.

غول آلودگی هم رام‌نشده‌تر از همیشه می‌تازد و بی‌برنامگی ما در حوزه محیط‌زیست آن را بی‌پرواتر هم می‌کند. واقعیت این‌است که برای مبارزه با آلودگی به اصلاح زیرساخت‌ها و قوانین مبتی بر کنوانسیون‌های محیط‌زیستی و معاهده‌های کارشناسی‌شده جهانی و برنامه‌های کاربردی و طولانی‌مدت نیاز داریم. قرار نیست مشکل آلودگی هوا با سامانه‌های بارشی موقتی حل شود؛ از یک تغییر اقلیمی بزرگ صحبت می‌کنیم. روند خشک شده فلات ایران، احداث آب‌بندها و سدهای کارشناسی نشده و بی‌برنامگی در حوزه مدیریت بحران از عوامل تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهاست.

کنار نیامدن مردم با وسایل حمل‌ونقل عمومی، گرایش جوانان به سبک زندگی تجملاتی و شعارهای فاقد ضمانت اجرایی و ویترینی در کمپین‌ها و کارزارهای محیط‌زیستی هم از عوامل ثانویه تشدید آلودگی هوا در کشور است. کاش می‌شد با یک کنترل زد مشکل آلودگی هوا، نداشتن کریدور و تهویه هوا را در شهرهای بزرگ حل کرد و به ساختن خرده فرهنگ‌ها بیشتر از برنامه‌های شتاب‌زده اهمیت داد. ‌

پایان پیام

کد خبر : 68580 ساعت خبر : 6:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=68580
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات