بزرگترین پروژه سینمایی لزوما بهترین نیست

بزرگترین پروژه سینمایی لزوما بهترین نیست

پایگاه خبری گلونی، هومن نشتائی: فیلم محمد رسول‌اللّه (ص) ، بزرگترین پروژه سینمایی ایران است که با هزینه ای بسیار بالا تولید شده است. هزینه‌هایی که ما را یاد سینمای خارج از ایران می اندازد، هزینه‌ای که برای فیلم‌های ایرانی بی‌سابقه است.
مدت زمان این فیلم سه ساعت است که معمولا در ایران حد استاندارد آن از یک ساعت و نیم تجاوز نمی‌کند. در فیلم همه چیز مسحور کننده است. طراحی فضای فوق‌العاده فیلم که با نماهای لانگ‌شات به رخ کشیده می شوند. طراحی لباس‌های فوق‌العاده است. همه چیز به قدری با جزئیات کنار هم چیده شده‌اند، که مخاطب در فضای فیلم غرق شود و راحت به ۱۴۰۰ سال قبل باز می‌گردد. فیلم‌برداری و موسیقی‌ فیلم چنان است که نمی‌توان به راحتی از آن دل کند. آن هم به لطف بزرگانی از دنیا که اسکار در کارنامه‌شان دارند. کسانی چون ویتوریو استورارو (مدیر فیلمبرداری) و اِی آر رحمان (موسیقی). همه چیز به نحوی کنار یکدیگر چیده شده است که چشم مخاطب را می‌قاپد و برای خود می‌کند. پروژه‌ای عظیم که کاملا یک دنیا در ۱۴۰۰ سال قبل را به بهترین شکل ممکن تصویر می‌کند.
اما چرا این پروژه عظیم نمی‌تواند رضایت مخاطبین را به همراه داشته باشد؟

بزرگترین پروژه سینمایی لزوما بهترین نیست

محمد رسول‌اللّه، هدف خود را مشخص نمی‌کند و فیلم فقط روایت کننده دوره‌ای از زندگی پیامبر است و طی این سال‌ها اتفاقاتی افتاده که همه تصویر می‌شوند و انواع روایت‌ها و قصه‌ها را مخاطب می‌بینید و این باعث شتابزدگی فیلم می‌شود.

زیرا قصه‌ای تمام می‌شود تا قصه بعدی شروع شود. و شاید مخاطبی که قصه‌ها را قبلا نشنیده باشد در حین دیدن فیلم سردرگم شود. زیرا برای پرداخت داستان باید بیشتر کار می‌شد. وقتی هدف اصلی فیلم مشخص نباشد، نمی‌تواند برای مخاطب تاثیرگذار باشد و این موجب می‌شود تا هیچ کدام از تعلیق‌ها به کرسی ننشینند و مخاطب به راحتی می‌تواند هر لحظه از فیلم دل بکند.
یکی دیگر از عوامل اصلی موفق نبودن فیلم از نگاه مردم مدت زمان طولانی آن است. مخاطبی که فیلم دو ساعته برای او طولانی محسوب می‌شود، سه ساعت برای او بیش از حد کش‌دار به نظر می‌رسد. این فیلم از منظر روایت و قصه نمی‌تواند مخاطب را جذب کند و فقط مخاطبان را از دید بصری می‌تواند مسحور کند. این فیلم قطعا قدمی بزرگ رو به جلو برای سینمای ایران محسوب می‌شود. اما ای کاش در فیلمنامه توجه بیشتری می‌شد تا زحمات ۸ ساله گروه و هزینه‌های که سنگینی که برای فیلم شد، هدر نرود.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

کد خبر : 70580 ساعت خبر : 8:17 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=70580
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات