اعلام جزییات یک رویداد سینمایی با محتوای ورزشی

جزییات یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی و چهارمین جشنواره بین المللی عکس ورزشی، اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، طبق گزارش رسیده، در نشستی که امروز ۲۳ دی ماه در هتل المپیک تهران برگزار شد، احسان شیعه، مدیر شبکه ورزش و رئیس یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های ورزشی با اشاره به اینکه فراخوان این جشنواره شهریور ماه ۱۳۹۶ اعلام شد، اظهار کرد: مهلت ارسال آثار اواخر آبان ماه بود که به دلیل استقبال گسترده از ایران و کشورهای مختلف مهلت دریافت آثار تمدید شد.

وی با بیان اینکه پس از بررسی آثار ارسالی، رشد بسیار خوبی از لحاظ کمی و کیفی نسبت به سال قبل مشاهده شد که این نشان می‌دهد جشنواره فیلم های ورزشی مسیر شکوفایی خود را آغاز کرده است.

شیعه با اشاره به اینکه یازدهمین جشنواره بین المللی فیلمهای ورزشی به دلایلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود:دلیل اول این است که این رویداد در یک حوزه تخصصی و ژانر استاندارد بین المللی برگزار می‌شود و در دنیا سینمای ورزشی را به عنوان یک گونه مطرح و مهم می‌شناسند؛در دنیا تولید فیلم و برنامه‌سازی تلویزیونی ورزشی یک الگوی مطرح و شناخته شده است که طرفداران بی‎شماری دارد.

مدیر شبکه ورزش با بیان اینکه دلیل دیگر برای مهم بودن این جشنواره این است که جشنواره فیلم‌های ورزشی زیر نظر فدراسیون جهانی فیلم‌های ورزشی (FICTS) برگزار می شود که ایران جزو ۱۶ کشور برگزیده جهان است و جشنواره را به صورت منطقهای برگزار می‌کند، اظهار کرد: تعدادی از کشورها در آسیا و شمال آفریقا تحت پوشش این جشنواره قرار دارند که آثارشان را برای این رویداد ارسال می کنند و برگزیده‌های این جشنواره به جشنواره جهانی فیلم‌های ورزشی که همه ساله در میلان ایتالیا برگزار می شود معرفی می‌شوند.

شیعه ویژگی سوم و منحصربفرد این جشنواره را حمایت نکردن از این جشنواره دانست و افزود: در دنیا نهادهای مرتبط بسیار مشتاق هستند تا جشنوارهای با این ویژگیها برگزار شود اما متاسفانه جشنواره فیلمهای ورزشی تنها جشنوارهای است که نهادهای مرتبط حمایت‌های لازم را در سال های اخیر از این جشنواره به عمل نیاوردند و اگر تلاش های دبیر فعلی جشنواره نبود این جشنواره برگزار نمی‌شد؛ بنابراین درخواست من از رسانه‌ها این است که این جشنواره را به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی ورزشی به مردم و مخاطبان معرفی کنند.

رئیس یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی با بیان اینکه شبکه ورزش به عنوان حامی معنوی و رسانه‌ای پا به میدان گذاشت و از این جشنواره حمایت کرد، افزود:شبکه ورزش سال گذشته تنها به عنوان یک شرکت کننده آثار خود را به جشنواره ارسال کرد اما احساس کردیم اگر امسال به صورت جدی‌تری ازاین جشنواره حمایت نکنیم خطر تعطیلی دوباره آن را تهدید می‌کند؛ بضاعت ما بضاعت رسانه‌ای است و در حد توان و امکانات از جشنواره حمایت می کنیم.

شیعه با اشاره به اینکه شبکه ورزش از امشب (شنبه ۲۳ دی) تا پایان هفته هر شب در یک برنامه زنده با عنوان «سینماورزش» به پوشش جشنواره خواهد پرداخت، افزود: تلاش می‌کنیم در تعطیلات نوروز نیز یک ویژه برنامه با هدف نمایش آثار برگزیده جشنواره در شبکه ورزش تولید کنیم.

سیدمجتبی علوی، دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی و چهارمین جشنواره بین المللی عکس ورزشی در این نشست با اشاره به اینکه ۱۱۶ کشوردنیا عضو فدراسیون جهانی فیلم‌های ورزشی (FICTS) هستند که جشنواره جهانی میلان رازیر نظر کمیسیون فرهنگی کمیته بین المللی المپیک( IOC) برگزار می‌کند، اظهار کرد:ایران از سال ۱۳۸۱ به عضویت این فدراسیون درآمد و جریان برگزاری این جشنواره تا سال ۱۳۸۹ ادامه داشت اما در آن سال به دلیل اختلافات داخلی از جمله اختلافات سازمان تربیت بدنی وقت و کمیته ملی المپیک این جشنواره به مدت ۶ سال تعطیل شد و سرانجام در سال ۱۳۹۵ پس از وقفه طولانی این جشنواره برگزار شد.

وی با بیان اینکه اگر سال گذشته این جشنواره برگزار نمی‌شد و ایران حق عضویت خود را به فدراسیون جهانی (FICTS) پرداخت نمی کرد و فیلم های منتخب ارسال نمی‌شد، خطر اخراج و تعلیق هفت ساله جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران را تهدید می کرد، افزود:سال گذشته مستند «آتلان» به نمایندگی از ایران جایزه بهترین مستند جشنواره میلان را کسب کرد و امسال نیز دو مستند «گزارشگر» و «آریووالیبال» بهترین آثار در بخش مستند شدند.

علوی در ادامه افزود: متاسفانه امسال در روند برگزاری جشنواره حمایت ویژه‌ای از سوی مسئولین مشاهده نشد و به همین دلیل جشنواره امسال چندین بار تا مرز تعطیلی پیش رفت و بدون شک اگر حمایت‌های بخش خصوصی و همدلی دوستان در ستاد جشنواره نبود این جشنواره برگزار نمی‌شد.

آمار آثار رسیده به جشنواره فیلم‎ و عکس ورزشی

دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های ورزشی با اشاره به اینکه ۶۹۳فیلم از ۲۳ کشور متقاضی حضور در بخش‌های مختلف این رویداد شدند، تصریح کرد:با پایان مهلت ثبت نام در این جشنواره، آثاری از ۲۳ کشور عضو شامل هند، ژاپن، نیجریه، مالزی، لبنان، ترکیه و افریقای جنوبی و… برای حضور در این جشنواره به دبیرخانه ارسال شد که از ۶۹۳ فیلم بیش از ۴۰۰ اثر خارجی بود که این آثار از آسیای میانه، غرب آسیا و شمال آفریقا که حوزه تحت پوشش ایران است به دبیرخانه رسید.

آثار انتخاب شده از سوی هیأت انتخاب در بخش مسابقه به مدت سه روز در روزهای ۲۵ تا ۲۷ دی در سینما فلسطین اکران میشوند و برگزیدگان نیز ۲۸ دی ماه در مراسمی در هتل المپیک معرفی می‌شوند.

علوی با بیان اینکه در این جشنواره دو بزرگداشت برگزار می‌شود، اظهار کرد: از داریوش ارجمند  پیشکسوت عرصه بازیگری که از علاقه‌مندان ورزش و عضو فدراسیون کشتی پهلوانی است و همچنین از یونس علی شیری عکاس قدیمی و با سابقه تقدیر می‌شود.

در ادامه این نشست محمد مختاری، دبیر بخش عکس این جشنواره با اشاره به اینکه در بخش عکس آثار عکاسان ۴۴ کشور به دبیرخانه چهارمین جشنواره بین‌المللی عکس ورزشی رسیده است، افزود: ۳۷۶ هنرمند با ۱۷۸۳ عکس در این رویداد ثبت نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این آثار از کشورهایی مانند برزیل، آلمان، انگلیس، اسلواکی، ویتنام، روسیه، هند، بنگلادش، بحرین، بوسنی، مالزی، صربستان، اسپانیا، ترکیه، اوکراین و…به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، بیان کرد:این جشنواره با استفاده از دبیرخانه دیجیتال مربوط به نمایندگی فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) در ایران برگزار می‌شود.

یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های ورزشی و چهارمین جشنواره بین المللی عکس ورزشی ۲۵ تا ۲۷ دی ماه ۱۳۹۶ در سینما فلسطین برگزار می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 70937 ساعت خبر : 5:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=70937
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات