عوامل «کتاب شب» در خانه محمود گلابدره‌ای + تصاویر

عوامل «کتاب شب» در خانه محمود گلابدره‌ای + تصاویر

برخی از عوامل برنامه «کتاب شب» به مناسبت زادروز محمود گلابدره‌ای به خانه او رفتند و خاطراتشان با این نویسنده فقید را مرور کردند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بهروز رضوی، گوینده برنامه «کتاب شب» رادیو تهران به همراه محمدباقر رضایی (نویسنده و سردبیر) و محمد قربانی (پیشکسوت رادیویی)، به یاد محمود گلابدره‌ای نویسنده کتاب «لحظه‌های انقلاب» روز سه‌شنبه (۲۶ دی‌ ماه) با علی خلیلی، وصی و مالک آثار او در خانه معروف به «آشیانه دال» در کرج دیدار کردند.

در این دیدار دوستانه که به مناسب زادروز زنده‌یاد گلابدره‌ای در ۲۸ دی‌ ماه سال ۱۳۱۸ رقم خورده بود، قرار شد کتاب «لحظه‌های انقلاب» که به تازگی در نشر معارف در دسترس مخاطبان قرار گرفته، در دهه فجر به مدت یک هفته از برنامه «کتاب شب» بازخوانی شود.

عوامل «کتاب شب» در خانه محمود گلابدره‌ای + تصاویر

علی خلیلی، وصی زنده‌یاد گلابدره‌ای در این دیدار از خاطرات خود با گلابدره‌ای و بهروز رضوی نیز از دوستی‌ها و ماجراهایی که با او در رادیو داشت، سخن گفتند. همچنین محمدباقر رضایی از مطلبی که سال گذشته با عنوان «چرا از نویسنده لحظه‌های انقلاب یادی نمی‌شود؟» با اسم مستعار در خبرگزاری ایسنا نوشته بود، یاد کرد و به بیان توضیحاتی در این باره پرداخت.

خلیلی همچنین برای اولین بار بیان کرد که کتابی دست‌نویس از محمود گلابدره‌ای با عنوان «خونابه‌های دلم» در اختیار دارد؛ او در این زمینه توضیح داد: این کتاب که حاوی خاطرات و زندگینامه گلابدره‌ای است، به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز پرداخته است. هم‌اکنون در حال ویرایش و آماده‌سازی این کتاب برای انتشار هستیم.

او در ادامه بخش‌هایی از کتاب منتشر نشده «خونابه‌های دلم» را برای حاضران خواند؛ «چی می‌شه. این عمر رفته که باز نمی‌گرده. چی می‌شه. این همه لجن که تو مخمه، تکلیفشون چی می‌شه. ها، چی می‌شه. یه هفته است هیچی نخوردم‌. یه شی پول ندارم‌. یه صنناری هم ندارم. هیچی ندارم. هیچی. چطوری می‌شه.  اینجوری می‌شه که یهویی هیچی تهِ جیبم پیدا نمی‌شه که نمی‌شه که نمی‌شه. حالا چی می‌شه. چطوری می‌شه ایمانت خلل توش پیدا می شه. شک می‌کنی. همینه که قاطی پاتی می‌کنی. دربست باید بپذیری که اونی که خلقت کرده تا  آنی که بناست باشی، فکرش رو کرده که خلقت کرده. تو فقط بگو دستت درد نکنه با این سرنوشت نوشتنت. نشستی و نوشتی. چه سرنوشتی نشستی و نوشتی که هفتاد و دو ساله داری می‌نویسی و می‌نویسی و می‌نویسی. کارته. پاته. بخوری پاته. آش کشک خالته. بخوری پاته، نخوری پاته. کارِ تو نوشتنه. اسم تو نویسنده  است. سید محمود گلابدره‌ای نویسنده. پس  بی نی ویس. شعر، معر، تو فقط بی نی ویس …»

خلیلی همچنین یادآور شد: از این پس قرار است یادبود و گرامیداشت گلابدره‌ای را هر سال در سالگرد تولد او در تاریخ ۲۸ دی‌ ماه برگزار کنیم و نه در سالگرد فوت او. چراکه او  در آن روز شروع شد، اما هیچ‌گاه تمام نشد که بخواهیم روز فوت او را گرامی بداریم.

او همچنین درباره صوتی کردن آثار گلابدره‌ای گفت: در این مورد در حال مذاکره با ناشران معتبر است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد گلابدره‌ای ۲۸ دی‌ماه سال ۱۳۱۸ در شمیران چشم به دنیا گشود و در ۱۵ مرداد سال ۱۳۹۱ چشم از دنیا فرو بست.  او در این سال‌های کتاب‌های زیادی را به نگارش درآورد که از جمله آنها می‌توان به «سرنوشت بچه شمرون»، «حکومت نظامی»،  «آقا جلال»، «منیر»،  «سفر به حجله‌گاه عشق، خاطرات سفر به قونیه»، «بادیه»،  «مادر»، «سگ کوره‌پز»، «اسماعیل، اسماعیل»، «صحرای سرد» و «لحظه‌های انقلاب» اشاره کرد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 72474 ساعت خبر : 7:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=72474
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات