حفظ منابع طبیعی زمینه‌ ساز کاهش آلودگی هوا است

حفظ منابع طبیعی زمینه‌ ساز کاهش آلودگی هوا است

دبیر کارگروه آب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید به راهکارهای فناورانه در مدیریت منابع مختلف توجه داشت مثلا  با مدیریت بهینه منابع آب می توان نتایج مفیدی در کاهش آلودگی هوا داشت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مدیریت منابع آبی و نقش مهم درختان، فضای سبز و پارک ها در افزایش هوای پاک یکی از مواردی است که باید همچون دیگر کشورهای دنیا به اجرایی کردن اهداف آن توجه ویژه ای داشت. چرا که در مقالات معتبر ارتباط آن با آلودگی هوا و تغییر اقلیم امری ثابت شده است و می توان با افزایش فضاهای مناسب هوایی پاک را برای تمام شهروندان  ایجاد کرد.

حفظ منابع طبیعی زمینه‌ ساز کاهش آلودگی هوا است

علی اصغر اعلم الهدی دبیر کارگروه آب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص توجه به مدیریت منابع آبی و نقش آن در کاهش آلودگی هوا گفت: درختان به عنوان ریه سبز در شهرها شناخته شده اند و تاثیر انواع درختان در کاهش میزان آلودگی هوا را می توان در مطالعات بین المللی به وفور یافت. برای  مثال در شهر لندن یا در برخی از شهرهای ایالات متحده آمریکا درختان نقش قابل توجهی در کاهش مونو اکسید کربن، گاز ازون، اکسیدهای  گوگرد و ازت و ذرات معلق یا PM۱۰ داشته اند.

این استاد دانشگاه و رییس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: توجه به  دمای محیط  و اثر گذاری آن ها بر جزایر حرارتی شهری و میزان کربن دی اکسید و حذف کربن  از آلاینده های موجود در هوا جزو مواردی است که باید توجه ویژه ای به آن داشت. و قابل توجه است که درختان، فضای سبز و پارک ها نقشی مهم در کاهش آلودگی هوای شهرها ایفا می کنند.

به گفته این عضور هیات علمی ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا، پساب خروجی از تصفیه خانه های فاضلاب شهری (به صورت غیر متمرکز در بخش های مختلف شهر) را باید برای آبیاری درختان و فضای سبز اختصاص دهند و باید دانست که برای مصارف آبیاری وجود ازت و فسفر باقی مانده در این آبها  ضرر نداشته بلکه به عنوان کود برای فضای سبز و درختان محسوب می شود.

اعلم الهدی گفت: در مدیریت منابع آبی نیاز به استفاده از روش های پیشرفته نبوده و این روش ها با هدف مصرف آبیاری درختان و فضای سبز با هزینه به مراتب کمتری در مقایسه با سایرروش ها   قابل انجام است.  همچنین  باید توجه داشت که نوع آبیاری و زمان آن هم مهم است که حجم بیشتری از آب برای مصرف گیاهان و فضای سبز استفاده شود.

دبیر کارگروه آب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: باید به راهکارهای فناورانه در مدیریت منابع مختلف شهری توجه داشت برای مثال  با مدیریت بهینه در منابع آب می توان نتایج مثبت و مفیدی را در کاهش آلودگی هوای شهر، به دست آوریم.

پایان پیام

کد خبر : 74090 ساعت خبر : 8:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=74090
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات