امروز مجموعه‌ای از رسانه‌ها در جیب مردم هستند

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر لزوم تولید محتوا در فضای رسانه‌ای نوین اظهار کرد: باید بستر را برای کسانی که می‌توانند تولید محتوا کنند فراهم کنیم تا با تولید محتوا جلوی بی‌محتوایی گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد سلطانی‌فر که امروز (دوم بهمن‌ماه) در همایش «مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار» سخن می‌گفت با اشاره به ظرفیت‌هایی که فضای رسانه‌ای جدید فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: در گذشته رابطه دوطرفه میان رسانه و مخاطبان بسیار کم بود یا حتی می‌توان گفت که اصلا وجود نداشت. از زمانی که وب ۲ آمد این فضای دو طرفه تا اندازه‌ای ایجاد شد و به مرور با پیشرفت این بستر رابطه دوطرفه میان رسانه‌ها و مخاطبان افزایش پیدا کرد.

او با بیان اینکه ما امروز مجبور هستیم علایق مخاطبان را دنبال کنیم و آن‌ها را بشناسیم، افزود: فضایی که سال‌های سال یک‌طرفه بود و فقط اهالی رسانه تولید محتوا می‌کردند امروز به فضایی دوطرفه تبدیل شده است. این بستر بسیار عظیم است و ما نباید از آن به سادگی بگذریم. در حال حاضر مجموعه‌ای از رسانه‌ها که پیش‌تر از طرق مختلف با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کردند، در جیب مردم قرار گرفتند.

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخت افکار مخاطبان را یکی از مهمترین دغدغه‌های روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در حوزه محتوا برشمرد و یادآور شد: در گذشته آن طور که باید امکان شناخت افکار عمومی برای رسانه‌ها فراهم نبود ولی امروز به خوبی می‌توانیم علایق و سلایق مخاطبان را در حوزه‌های مختلف بشناسیم.

سطانی‌فر با اشاره به روش‌های سنتی نظرسنجی اظهار کرد: امروز شرایط تغییر کرده و اپلیکیشن‌هایی مبتنی بر نظرسنجی تولید شده‌اند و آنچنان فضا را مهیا کرده‌اند که می‌توان از طریق آن‌ها به ریزترین علایق و سلایق مخاطبان در حوزه‌های مختلف پی برد. باید بدانیم که اگر در گذشته استفاده از بستر تکنولوژی یک انتخاب بود امروز یک الزام شده است اما سوال اصلی این است که ما در قبال این تکنولوژی چه مسئولیت اجتماعی داریم؟

او با اشاره به تغییراتی که پس از شکل‌گیری وب ۲ در فضای رسانه‌ای ایجاد شد، خاطرنشان کرد: مردم پس از شکل‌گیری وب ۲ به شکل گسترده‌ای وارد این فضا شدند و شروع به تولید محتوا کردند و از همین جا بود که فضای غیرحرفه‌ای شکل گرفت؛ چرا که پیش‌تر فضای تولید محتوا در اختیار رسانه‌ها قرار داشت که حداقل اصول حرفه‌ای را رعایت می‌کردند. به هر حال امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که نمی‌توانیم جلوی این فضا را بگیریم اما باید بدانیم که این فضا با خطراتی نیز همراه است.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد در ادامه سخنان خود یکی از این خطرات را آلودگی اطلاعاتی برشمرد و گفت: شرایط به گونه‌ای شده است که امروز بسیاری از رسانه‌های بزرگ هم از اخبار غلط ترسیده‌اند. به عنوان مثال حتی فیس‌بوک هم این خطر را احساس کرده و در همین راستا اپلیکیشنی را طراحی کرده است که از طریق آن نظر کاربران را درباره اخبار و اطلاعات می‌پرسد و اگر این اطلاعات مورد تأیید اکثریت قرار گرفت آنگاه آن‌ها را به عنوان اخبار درست منتشر می‌کند. باید آگاه باشیم که ما نمی‌توانیم جلوی اخبار غلط را بگیریم اما می‌توانیم بگوییم که کدام اخبار درست و کدام اخبار غلط است. به همین جهت این اقدام فیس‌بوک می‌تواند باعث کاهش تولید اخبار غلط در فضاهای رسانه‌ای شود.

سلطانی‌فر سرریز اطلاعاتی را از دیگر خطرات گسترش فضای رسانه‌ای برشمرد و بیان کرد: ما می‌توانیم برای جلوگیری از افزایش اطلاعات غلط دروغ‌های مرجعی شکل بدهیم که مردم از طریق مراجعه به آن‌ها در جریان اخبار درست قرار بگیرند. ما نمی‌توانیم جلوی ورود اطلاعات غلط را بگیریم اما می‌توانیم مرجع‌هایی باشیم برای انتشار اطلاعات درست.

او همچنین فضاهای رسانه‌ای نوین را بستر مناسبی برای آموزش دانست و در این باره توضیح داد: ما باید بتوانیم با استفاده از این فضایی که در اختیارمان قرار گرفته، برای پر کردن خلأ‌های آموزشی که داریم استفاده کنیم. این موضوع سال‌هاست که در بحث‌های سواد رسانه‌ای عنوان می‌شود. تمام رسانه‌ها از صداوسیما گرفته تا رسانه‌های کوچک‌تر باید سواد رسانه‌ای را از طریق خود شبکه‌های اجتماعی به مردم آموزش بدهند.

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود با تأکید بر لزوم تولید محتوا در فضای رسانه‌ای نوین خاطرنشان کرد: نباید منتظر باشیم تا دیگران توید محتوا کنند بلکه باید بستر را برای کسانی که می‌توانند تولید محتوا کنند، یعنی نخبگان جامعه که حرف آن‌ها دارای ارزش زیادی است، فراهم کنیم. از این طریق است که می‌توان با تولید محتوا جلوی بی‌محتوایی را گرفت.

پایان پیام

کد خبر : 74529 ساعت خبر : 9:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=74529
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات