پل خواب خوب است اما بهترین نیست

پل خواب، می‌تواند برای هر کس قاب قبول و جذاب باشد اما قطعا در لیست بهترین فیلم‌های هر کسی قرار نمی‌گیرد.

پایگاه خبری گلونی، هومن نشتائی: پل خواب، در یک سکوت خبری و بعد از چندین ماه تبلیغ در مجلات مختلف آغاز به اکران کرد و شاید همین تبلیغ های مجلات بود که کنجکاوی نگارنده را برای تماشای این فیلم برانگیخت. فیلم، بدون شک دارای بستری مناسب است که انتخاب این بستر برای قصه‌گویی به شدت به باورپذیری و تاثیرگذاری آن کمک کرده است.

پل خواب فیلمی نیست که مخاطب را پس بزند. و بیننده را تا انتها دنبال خود می‌کشاند اما از طرفی بیننده از دیدن این فیلم حیرت نمی‌کند. پل خواب داستان‌های تکراری و کلیشه‌ای و چندین بار شنیده شده را با هم ترکیب کرده و در قالبی جدید ارائه کرده است. پل خواب فیلمی برای گروه خاصی نیست و و تقریبا می‌توان گفت هر بیننده‌ای را همراه می‌کند. فیلم روایتی پیچیده دارد که مخاطب را فعال می‌کند و باعث می‌شود تا با دقت و تمرکز بیشتری فیلم را به تماشا بنشیند. زیرا فیلم روایت را به خوبی گسترش می‌دهد اما شاید در ادامه و بعد از نقطه اوج داستان فیلم کمی افت می‌کند.

فیلم مسائل را چندین بار تکرار می‌کند و از این تکرار مسائل نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و در نهایت باعث می‌‌شود تا در پایان‌بندی دچار شتابزدگی شود. شتابزدگی‌ای که باعث می‌شود تا پایانی کمی گنگ رقم بخورد زیرا پایان فیلم بیش از حد انتظار غیرقابل بررسی است و باعث می‌شود تا مخاطب قسمت پایانی را در ذهن خود از فیلم حذف کند و به آن فکر نکند زیرا انگار که در فیلم، بعد از قتل شهاب، همه چیز به دیالوگ‌ها ارجاع داده می‌شد. شهابی که خواب است و شهابی که خمار شیشه است.

فیلم قصه‌ای را روایت می‌کند که به گوش خیلی‌ها آشناست اما هدف شخصیت اصلی کمی نامشخص است. آیا شهاب برای پول قتل کرده است؟ آیا شهاب چون تحقیر شده قتل کرده است؟ آیا شهاب تحت تاثیر مواد مخدر بوده است؟ بله، قطعا همه اینها بر روی ایجاد انگیزه تاثیرگذار بودند. اما وقتی هدف اصلی مشخص نشود، فیلم دچار لکنت می‌شود. مخاطب نمی‌داند باید چشم انتظار چه چیز باشد. و تعلیق‌ها به کرسی نمی‌نشینند.

نکته‌ای مثبت در مورد فیلم میزانسن‌ها و دکوپاژ های پخته است که همه با توجه به تناسب با فیلمنامه طراحی شده‌اند، که دل را نمی زنند و می‌توان از آنها در جای خودشان لذت برد. در کنار اینها فیلمبرداری و تدوین است. که کاملا مشخص است  فیلمبرداری در نقاط مختلف فیلم با توجه به روایت، کاملا منطقی و طبق اصول انجام شده است.

در این فیلم ساعد سهیلی توانسته از قالب نقش‌هایی که بازی می‌کند فاصله بگیرد و شخصیت را به شکلی بسیار باور پذیرتر و در موقعیت‌های متفاوت و عکس‌العمل های مناسب به نمایش بگذارد.

دیگر بازیگران بازی‌شان در حد قابل قبول است، غیر از هومن سیدی. شاید هومن سیدی با توجه به ابعاد شخصیتی که ایفا می‌کند  درست از المان‌های بازی استفاده کرده باشد. اما این نقشی که از او دیدیم مانند بسیاری دیگر از نقش‌هایش است و می‌توان یادآور سریال عاشقانه باشد و تنها تفاوتی که مشهود است گریم‌ اوست.

پل خواب، می‌تواند برای هر کس قاب قبول و جذاب باشد اما قطعا در لیست بهترین فیلم‌های هر کسی قرار نمی‌گیرد.

پایان پیام

کد خبر : 74618 ساعت خبر : 1:44 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=74618

نظرات بسته شده است.