شایعات پلاسکو از داعش تا بمب‌گذاری

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شهرام گیل‌آبادی از مسئولان ستاد بحران حادثه پلاسکو که در آن زمان رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران بود، در سومین یادداشت‌ خود در مورد این بحران نوشت: یکی از آتشنشانان زبده که در واقعه داخل سبد و در ارتفاع بود از بیمارستان بیرون آمده بود و خودش را به تیم تجسس اضافه کرده بود. شایعات بسیاری رایج بود. عده‌ای می‌گفتند تعدادی برای دعا در زیر زمین بوده‌اند و غذا و آب هم دارند و با تلفن همراه تماس گرفته‌اند و گفته‌اند ما زنده‌ایم. قالیباف برای جلوگیری از شایعات و تسریع در روند تجسس دستور حفر نقبی را از زیر زمین پاساژ کویتی‌ها داد. نقب زده شد. دستگاه زنده یابی که بسیار حساس بود درون نقب گذاشته شد چیزی تشخیص داده نشد. سگهای زنده یاب را داخل نقب فرستادند بازهم تشخیصی بر زنده بودن کسی داده نشد.

بعد از سه، چهار روز چند جنازه با حضور خود شهردار تهران و آقای وحید از آنجا بیرون کشیده شد. تقریبا وحید حقانی هر شب در مکان حادثه حضور داشت و بعضی از راهبری‌ها را هم برحسب تجربه پیشنهاد می‌داد. کمپینی راه افتاده بود که پیکرهای مطهر آتشنشان شهید نشان داده نشود. اما رسانه‌های خارجی شایعات بسیاری را مطرح کرده بودند. اولین پیکر مطهر آتشنشانان عزیز از بالای آوار کشف شد. با همفکری و نظر آقا وحید قرار شد مراحل کشف را نشان دهیم. مراحل کشف ساعت٣صبح نشان داده شد. من هم از کانال شخصی خودم برای این کار استفاده کردم. البته دوربین زنده شبکه خبر که فرآیند را زنده پخش می‌کرد روی موضوع تمرکز کرده بود. حجم بسیاری از کاربران فضای مجازی به سمت من حمله کردند. امابلاخره تصمیمی بود که برای پایان به شایعات گرفته شده بود. قالیباف در صحنه حاضر بود. وحید حقانی هم در کنار ایشان؛ فکر می‌کنم ششمین شب و روزی بودکه قالیباف از کنار ساختمان پلاسکو نرفته بود. باران بسیارسیل آسایی باریدن گرفت؛ تمام لباس‌هایمان خیس شده بود اما کار تجسس یک لحظه هم قطع نشد.

نصف شب‌ها تقریبا وقت پایان دادن به شایعات بود. در فضای مجازی و رسانه‌های خارجی ادعایی مطرح شده بود که در پلاسکو بمب گذاری شده است، بعضی‌ها می‌گفتند داعش بوده، بعضی‌ها می‌گفتند زیر ساختمان بمب گذاری بوده تا یک نصف شب به نظرم اکیپ‌های تست انفجارات و حتی تست شیمیایی با هماهنگی رییس ستاد بحران مستقر و همه چیز را تست کردند؛ حتی تست آزبست از محیط گرفته شد. قالیباف واقعا حواسش به همه چیز بود. آقا وحید همه چیز را با دقت و ظرافت دنبال می‌کرد. برای کاسبان آنجا یک جای موقت هماهنگ شد. بنیاد که صاحب مجموعه بود بی‌توجه به اخطارهای مختلف فقط یک اظهار نظر سطحی کرده بود و وزارت کار و دولت هم دایم در حال در رفتن و شانه خالی کردن از زیر بار مسولیت بودند. اگر پیام اول رهبری همه را ساکت و متمرکز امدادرسانی نمی‌کرد باید در دو جبهه می‌جنگیدیم.

عکس‌های منتشر نشده از حادثه:

پایان پیام

یادداشت‌های گذشته شهرام گیل‌آبادی از بحران پلاسکو را بخوانید:

روایتی نو از لحظه‌ای که پلاسکو فروریخت

_ خرابه‌های داغ پلاسکو را فراموش نکنیم

کد خبر : 74625 ساعت خبر : 1:47 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=74625
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات