رهاسازی ۶ قو در تالاب کانی برازان+رادیو گلونی

پایگاه خبری گلونی، معین بادپا: در خبرها آمده است که شش قو در تالاب کانی برازان مهاباد رهاسازی شدند. این شش قوی زیبا ظاهراً مجروح از دست شکارچیان گرفته شدن که بعد از مراقبت و نگهداری، موقعی که حالشون خوب شد به محیط زندگی‌شون برگشتند. البته هر هفته، سه چهار قو در آذربایجان غربی رهاسازی می‌شن.

الان شما شاید طبق معمول بخواهید زود قضاوت کنید و مقصر رو شکارچیان بدونید که دیگه قو رو چرا می‌زنی؟ در حالی که این قوها هستند که جلوی دید شکارچیان رو می‌گیرن. این قوها بال‌هاشون رو که باز کنن، عرض‌شون میشه سه متر. خب عزیز من، طرف بادکنک هم بفرسته هوا بخواد بزنه، میخوره به این قوها. بادکنک رو هم که نمی‌تونه ببره در یک محیط دیگه بفرسته هوا! همه لذتش اینه که ببره در محل زندگی این پرنده‌ها، بعد با اسلحه بزنه. چون اینجاست که اولین سایت پرنده‌نگری ایران هست. بعد این‌ها تقصیری ندارن. یکی باید به این‌ها بگه به جای اینکه بری قو بزنی، مثلاً برو اون بزهایی رو بزن که دارن ریشه بلوط‌ها رو می‌خورن، از کنترل خارج شدن. البته اگه اون بزها تعدادشون کم بود حتماً شکارچی‌ها می‌رفتن اون سمت، ولی وقتی یک چیزی زیاد می‌شه استقبال بهش کم می‌شه! البته اونها رو هم باید با نظرات محیط‌بان و جنگل‌بان بزنند. الان همه دنبال لاکچری هستن چون زیاد نیست، زیاد که بشه، از لاکچری بودن خارج می‌شه. در محیط زیست و حیات وحش هم هرچی اون موجود کمتر، احتمال شکارش بیشتر!

مهم این بود که این قوها نمردند. چون قو که اینطوری نمی‌میره! من خودم شنیدم که چون قوی زیبا بمیرد، رَوَد گوشه‌ای دور و تنها بمیرد. بعد تازه در آن گوشه چندان غزل می‌سراید که خود در میان غزل‌ها بمیرد…

 

این روایت را با صدای معین بادپا بشنوید:

پخش از رادیو جوان
برنامه پی‌نوشت

پایان پیام

کد خبر : 79977 ساعت خبر : 1:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=79977
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات