کتاب سی هزار سال هنر منتشر شد

کتاب سی هزار سال هنر  مجموعه‌­ای از هزار اثر هنری متعلق به فرهنگ­‌ها و تمدن­‌های مختلف در طول تاریخ است که با ترتیب زمانی در کنار هم قرار گرفته‌­اند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نخستین اثر هنری درکتاب متعلق به نخستین نمونه­‌های نقاشی غاری و مربوط به سی هزار سال پیش است و آخرین اثر متعلق به سال ۲۰۰۱ است. در هر صفحه یک تصویر، یک جدول از مختصات و مشخصات اثر و یک متن توصیفی دقیق و مفید وجود دارد که در آن خصوصیات سبکی، اهمیت تاریخی و زمینه­‌های اجتماعی، سیاسی و گاه اقتصادی خلق اثر نیز آمده است. همچنین به شیوۀ ساخت، مواد و مصالح به کار رفته و اطلاعاتی دربارۀ هنرمند و زمانه‌­اش نیز اشاره شده است. کتاب همچنین یک نمودار تاریخی و جغرافیایی دارد که تاریخ پیدایش و افول فرهنگ­‌ها و تمدن­‌ها، زمان پیدایش نهضت­‌ها و جریان­‌های هنری در محدوده­‌های جغرافیایی در آن نمایش داده شده است.

از دیگر ویژگی‌­های بسیار برجستۀ کتاب واژه­‌نامه و نمایۀ آن است. در واژه‌­نامه  بسیاری از تکنیک‌­های ساخت آثار شرح داده شده و دربارۀ فرهنگ‌­ها و تمدن­‌های معرفی شده در کتاب، اطلاعات مختصر و مفیدی ارائه شده است. آخرین بخش کتاب نیز نمایه است که به مثابۀ یک فهرست دقیق برای جست­وجو و یافتن تمام آثار، سبک‌­ها، هنرمندان و حتی کشورها عمل می‌کند. نکتۀ بسیار مهم دربارۀ نمایه دو زبانه بودن آن است که به صورت فارسی به انگلیسی تنظیم شده است که خواننده می‌­تواند از معادل اصلی خبردار شود.

مخاطب اصلی این اثر نه فقط متخصصان، پژوهشگران، دانشجویان هنر و هنرمندان هستند بلکه تمام کسانی که به هنر علاقه‌مندند می‌­تواند از این کتاب استفاده کنند و لذت ببرند. این کتاب شبیه یک موزۀ خانگی عمل می‌­کند، می‌­توانید هر گاه که بخواهید، بخشی از آن را ورق بزنید و خودتان را به قدم زدن میان آثار هنری مهمان کنید. اگر متخصص هنر باشید علاوه بر جنبۀ تاریخی اثر، جنبۀ تطبیقی آن نیز برای­تان مفید است. زیرا مثلا می‌­توانید بفهمید زمانی که ونوس میلو در یونان تراشیده می­‌شد، چه آثاری در ژاپن، عراق، پرو یا نیجریه خلق می­‌شدند.

این اثر همچنین برای علاقه‌مندان به حوزه­‌های تاریخ و مردم­‌شناسی و مطالعات تاریخ هنر به‌­طور ویژه سودمند است زیرا حین معرفی هر اثر در اغلب موارد اطلاعات مفیدی از نحوۀ زندگی، خوراک، پوشاک و مناسک آن مردمان نیز ارائه شده است.  همچنین برخی از آثار  کتاب سی هزار سال یا بسیار کمتر دیده­ شده­‌اند یا در کتاب­‌های تاریخ هنر ترجمه شده به فارسی وجود ندارند. در نهایت سی هزار سال هنر طیف وسیعی از خوانندگان و علاقه‌مندان به حوزه‌  ­های مختلف را به مطالعه و تماشا دعوت می­‌کند تا نشان دهد تنوع پرمایۀ آثار هنری چگونه در طول هزاره‌­ها از گوشه کنار جهان خلق شده و با یکدیگر تطبیق یافته‌­اند.

کتاب «سى هزار سال هنر» با ترجمه‌ی «گلناز صالح‌کریمی»/«منیره پنج‌تنی» از سوی انتشارات «کارگاه فیلم و گرافیک سپاس» در ١٢۲۴ صفحه، به صورت گلاسه و تمام رنگى با قیمت ۲۵۰‌هزار تومان منتشر شد.

پایان پیام

کد خبر : 80683 ساعت خبر : 8:06 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=80683
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات