موزه‌های دانشگاهی پایگاه خوبی برای ترویج علم به شمار می‌روند

موزه‌های دانشگاهی پایگاه خوبی برای ترویج علم به شمار می‌روند

رئیس انجمن ترویج علم ایران نقش موزه‌های علوم و فناوری در ترویج علم را غیر قابل انکار توصیف کرد و گفت: این موزه‌ها از طریق ارائه تاثیرات علم در زندگی نقش سازنده‌ای را در عمومی‌سازی علم ایفا می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اکرم قدیمی در چهارمین نشست تخصصی موزه‌های دانشگاهی که امروز، ۲۵ بهمن ماه در محل موزه علوم و فناوری برگزار شد، هدف اصلی انجمن ترویج علم را اشاعه تفکر علمی دانست و افزود: منظور از ترویج علم این است که افراد علم را در زندگی روزمره مورد استفاده قرار دهند.

وی با بیان اینکه در خصوص ترویج علم نهاد تاثیرگذاری وجود ندارد، از برگزاری جلساتی در انجمن ترویج علم به منظور ایجاد هم‌افزایی بین نهادهای مرتبط خبر داد و اضافه کرد: در همین زمینه توانسته‌ایم با سازمان برنامه و بودجه صحبت‌هایی داشته باشیم.

رئیس انجمن ترویج علم ایران ضمن تاکید بر ساده‌سازی،‌ همگانی‌سازی و توسعه درک عامه از علم، آموزش در همه زمینه‌ها را ضروری دانست و گفت: موزه‌های دانشگاهی پایگاه خوبی برای ترویج علم به شمار می‌روند. این در حالی است که این موضوع هنوز در دانشگاه‌ها جا نیفتاده است.

قدیمی، آموزش از طریق موزه‌ها را به سبب مکان‌مند بودن آن‌ها، تعاملی توصیف کرد و گفت: افراد ضمن بازدید از این مکان‌ها به لحاظ ذهنی درگیر می‌شوند.

موزه‌های دانشگاهی پایگاه خوبی برای ترویج علم به شمار می‌روند

وی ضمن اشاره به برگزاری جشنواره ترویج علم در دو سال پیاپی (۹۶ – ۹۵) تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های این جشنواره، ارائه پایان‌نامه‌ها (در یک صفحه) به زبان ساده و قابل درک برای عموم بوده است.

رئیس انجمن ترویج علم ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر انجمن‌های دانشجویی بسیاری فعالیت دارند. کار فرهنگی باید بازتعریف شود و به سمتی برود که قابل استفاده برای عموم باشد.

قدیمی در پایان درباره ارزیابی موزه‌های علوم و فناوری دانشگاهی،‌ اظهار کرد: چنین سنجش‌هایی می‌تواند به پیشرفت کار کمک کند. بهتر است برای ارزیابی چارچوب‌های خاصی در نظر گرفته شده،‌ عملکرد موزه‌ها بر اساس آن‌ها سنجیده شود.

پایان پیام

کد خبر : 81190 ساعت خبر : 4:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=81190
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات