منشا ریزگردها در جنوب غرب ایران+رادیو گلونی

منشا ریزگردها در جنوب غرب ایران+رادیو گلونی

پایگاه خبری گلونی، احمدرضا موسویهجوم ریزگردها به مناطق جنوب و جنوب غربی کشور ما در دو دهه اخیر مشکل بسیار جدی‌تری به خود گرفته است. با این حال شاید بتوان گفت اولین موج اصلی ریزگردها در سال‌های اخیر، در سال ۱۳۸۷ و همچنین در نخستین روزهای سال ۱۳۸۸ خود را نشان داد. این پدیده خوزستان را به همراه بخش‌های زیاد  دیگری از کشور در زیر پرده غلیظی از گرد و غبار قرار داد.

بر اساس داده‌های آماری در این سال شهر اهواز به تنهایی به مدت ۶۹ روز درگیر گرد و غبار بوده که نسبت به دوسال قبل، میزان آن بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته بود.

منشا ریزگردها در جنوب غرب ایران+رادیو گلونی

به طور کلی محققین مهم‌ترین کانون‌های خارجی گرد و غبار یا ریزگردهای نفوذی به ایران را در کشورهای سوریه، عراق، عربستان، یمن و کویت می‌دانند. در یک پژوهش جامع که وضعیت بروز ریزگرد در منطقه جنوب غرب ایران را در یک دوره ۱۰ ساله از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ در ده شهر مختلف مورد بررسی قرار داده است، محققین مشاهده نموده‌اند که در این دوره مجموعاً در شهرهای مورد مطالعه ۴۵۵۲ روز گرد و غباری وجود داشته که منشأ ریزگردهای حاصله در ۳۲۸۵ روز آن یعنی ۷۲ درصد بیابان‌های کشورهای همجوار استان خوزستان نظیر عراق، سوریه و عربستان بوده و تنها در ۱۲۴۶ مورد یعنی ۲۸ درصد منشأ ۱۰۲ روز آن محلی و داخلی بوده است.

با این حال و علی‌رغم آن که صاحب‌نظران سهم کانون‌های خارجی را در تولید گرد و غبار بیش از ۷۰ درصد ذکر نموده‌اند نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مناطق متعددی در داخل خاک کشور ما وجود دارند که قادرند در تولید طوفان‌های گرد و غبار نقش داشته باشند. در این رابطه نتایج یک پژوهش که به طور جمعی بر روی ده شهر درگیر گرد و غبار انجام شده نشان می‌دهد که این شهرها در سال ۹۱ جمعاً ۱۷۷ روز غبار آلود داشته‌اند که منشأ ۱۰۲ روز آن محلی و داخلی بوده است.

بر اساس این پژوهش سهم گرد و غبارهای با منشأ داخلی بیش از ۵۸ درصد برآورد گردیده و این به آن معناست که منشأ بیش از نیمی از روزهایی که جلگه‌های جنوب ایران با پدیده ریزگردها مواجه بوده‌اند کانون‌های تولید گرد و غبار محلی بوده است.

روایت شنیدنی احمدرضا موسوی را در این باره بشنوید:

پایان پیام

کد خبر : 84850 ساعت خبر : 10:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=84850
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات