نامه مونسان به وزیر کشور برای هگمتانه

«لطفا برای جلوگیری از اقدامات اجرایی و مغایر با قوانین و ضوابط حاکم بر عرصه و حرایم اثر مذکور و پیشگیری و از پیامدها و تبعات منفی اجتماعی دستور توقف و برچیدن مداخلات غیراصولی در محوطه هگمتانه انجام شود.»

به گزارش پایگاه خبری گلونی، همه چیز از چهار ماه گذشته آغاز شد، از شروع طرحِ “پیاده‌راه شش خیابان تاریخی همدان با مرکزیت میدان امام (ره)” که همه چیز را در نظر گرفته بود، به جز در نظر گرفتن مسیری برای حرکت وسایل نقلیه حدود ۴۰ کسبه‌ی آهن‌فروش.

فراموشی که محوطه‌ی هگمتانه را قربانی کرد و به آسفالت بخشی از این محوطه که تاکنون بررسی و کاوش باستان‌شناسی روی آن انجام نشده بود، منجر شد.

تا بدون در نظر گرفتن همه ضوابط میراثی و تاریخی و لزوم توجه به این محوطه‌ی تاریخی، فقط به حق کسبه آهن فروش رسیدگی شود، ان هم بدون در نظرگرفتن راهکارهای دیگری که قطعا می‌توانست حق هرکدام را به حق‌دار برساند، اما شورای تامین استان با تصویب مصوبه‌ای این حق را گرفت و عرض ده متری از هگمتانه را آسفالت کردند.

مداخلات غیراصولی در تپه هگمتانه متوقف و برچیده شود

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی امروز چهارشنبه ۱۶ اسفند ۹۶ در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار جلوگیری از اقدامات اجرایی و مغایر با قوانین و ضوابط حاکم بر عرصه و حرایم تپه هگمتانه شد.

در نامه علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور آمده است: «همانگونه که مستحضرید، محوطه تاریخی تپه هگمتانه یکی از مهم‌ترین و غنی‌ترین آثار تاریخی‌فرهنگی کشور به‌شمار می‌آید که با عنایت به اهمیت، اصالت و جایگاه آن به‌عنوان تنها اثر فرهنگی‌تاریخی استان همدان در فهرست موقت میراث جهانی (یونسکو) قرار گرفته است.

از این رو، با توجه به حساسیت موضوع اشاره‌شده همه دستگاه‌های اجرایی باید اقدام هماهنگ در راستای آماده‌سازی، سامان‌دهی و رفع مسائل و مشکلات شهری این محوطه و محدوده پیرامون آن ازجمله مسائل شهرسازی، ترافیکی و برچیدن کاربری‌های نامتجانس و ناسازگار که در دهه‌های اخیر لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره این اثر فرهنگی‌تاریخی برجسته کشور و استان وارد شده است به‌عمل آورده‌اند.

این در حالی‌ است که علی‌رغم بررسی‌های کارشناسی حضور معاون میراث‌فرهنگی در محل و تصویب یکی از گزینه‌های پیشنهادی مناسب به‌منظور رفع مشکل ترافیکی مطرح شده، با مصوبه شورای تأمین استان، دسترسی سواره (آسفالته) دیگری در عرصه تاریخی تپه همگمتانه به‌صورت ضربتی اجرا شده است که برخلاف آرمان‌های دولت تدبیر و امید، قوانین مربوط و همچنین مصوبه اخیر مشتک بین این سازمان و وزارت راه و شهرسازی است. لذا خواهشمند است برای جلوگیری از اقدامات اجرایی و مغایر با قوانین و ضوابط حاکم بر عرصه و حرایم اثر مذکور و پیشگیری و از پیامدها و تبعات منفی اجتماعی دستور توقف و برچیدن مداخلات غیراصولی به‌عمل آورند.»

تعرض به هگمتانه غیرقانونی است

از سوی دیگر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ یک روز بعد از انتشار این خبر، فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به منظور بررسی آخرین وضعیت هگمتانه به همدان سفر کرده است، نسبت به اقدامات اخیرصورت گرفته در محدوده این اثر تاریخی واکنش نشان داد.

عزیزی بعد از بازدیدش از محوطه هگمتانه گفت: قرار بود در راستای آماده‌سازی محوطه تاریخی هگمتانه و ایجاد دسترسی موقت برای بازار آهن فروشان کاربری‌های ناهماهنگ و نامتجانس عرصه هگمتانه حل شود در حالی‌که اقدام اخیر گویای تقویت مداخلات  ناهماهنگ غیر اصولی و غیرقانونی است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیاز این محوطه رفع معضلات و مشکلات از جمله برچیده شدن کاربری‌های مزاحم و نامتجانس در محدوده تپه هگمتانه ، ایجاد زیر ساخت و امکانات مناسب و در نهایت آماده‌سازی برای ثبت جهانی این اثر با هماهنگی همه دستگاه‌های مرتبط است، افزود: تعرض به عرصه این اثر تاریخی بدون توجه به ضوابط ، مقررات و قوانین صورت گرفته است.

آسفالت کردن، تنها گزینه‌ی رفع مشکل نبود

عزیزی با تاکید بر اقدامات خوب صورت گرفته در ساماندهی میدان امام از سوی مسئولین شهری همدان گفت: قطعا در این زمینه نیز مسئولان در پی حل معضلات آهن فروشان این منطقه بعد از اجرای پیاده راه‌سازی آن بوده‌اند اما آسفالت بخشی از محوطه، تنها گزینه رفع این مشکل نبود.

وی با اشاره به برگزاری جلسه کمیته تخصصی پایگاه‌های میراث فرهنگی با موضوع بررسی اجرای پیاده راه در بخش انتهایی اکباتان و ایجاد دسترسی سواره بازار آهن فروشان در آذر امسال که با حضور معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، نیز گفت: در آن جلسه از دو گزینه پیشنهادی یکی مورد تصویب قرار گرفت که به استان نیز اعلام شد.

مدیرکل امور پایگاه‌ها گفت: متاسفانه علیرغم این پیشنهاد شهرداری همدان با مصوبه شورای تامین اقدام به آسفالت بخشی از محدوده هگمتانه کرده است. این در حالی است که نه شورای تامین استان و نه هیچ مرجع دیگری نباید مصوبه‌ای بر خلاف قوانین کشور صادر کند.

انتظار چنین برخوردهایی را در دولت تدبیر و امید نداریم

او با تاکید بر اینکه مداخله در داخل عرصه‌های محوطه‌های تاریخی در اختیار مصوبه شورای تامین نیست تا موضوع به آنها احاله شود، افزود: این انتظار وجود ندارد که در دولت تدبیر و امید چنین رفتارهایی  از سوی مسئولان سر بزند.

وی ادامه داد: امیدواریم با توجه به قرارگیری این اثر تاریخی در فهرست موقت یونسکو، مسئولان ارشد استان همدان مانند مسئولان دیگر شهرهای کشور نسبت به اقدام اخیر واکنش نشان داده و نسبت به برچیده شدن مداخله ایجاد شده در اسرع وقت اقدام کنند.

پایان پیام

کد خبر : 86057 ساعت خبر : 2:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=86057
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات