جای سمندر لرستانی در طبیعت است

جای سمندر لرستانی در طبیعت است

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: چند سالی می‌شود که قبل از آمدن نوروز، حاشیه‌های آن زودتر از راه می‌رسد. حاشیه‌هایی مثل کمپین «کاشت نهال به‌جای سبزه عید»، «تحریم ماهی قرمز» و همین‌طور فروش گونه‌های جانوری مثل مارمولک‌ها، مارها، لاک‌پشت برکه‌ای و سمندر لرستانی.

خوشبختانه، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان گقته است: «خریدوفروش تمامی گونه‌های مختلف جانوری بدون اخذ مجوز، خلاف قانون و ممنوع است و با متخلفینی که اقدام به خریدوفروش گونه‌های جانوری وحشی در اماکن عمومی و میادین بازارها کنند به‌شدت برخورد خواهد شد». اینکه نهادهای متولی حفاظت از محیط‌زیست، با تیزبینی هرچه‌تمام‌تر، دیده‌بان های قابلی برای حفاظت از حیات‌وحش کشور باشند و به‌جای شعار دادن، اقدامات عملی انجام دهند، باعث امیدواری است اما هیچ ارگانی به‌تنهایی نمی‌تواند از سرمایه‌های ملی کشور، حفاظت کند.

واقعیت این است که گونه اندمیک (بومی) سمندر لرستانی و بقیه گونه‌ها، جایی در سفره هفت‌سین ندارند.

جای سمندر لرستانی در طبیعت است

سمندر لرستانی
سمندر لرستانی

سمندر لرستانی نخرید

بیشتر ما نوروز را با سفره هفت‌سین و ماهی قرمزش می‌شناسیم و این مد جدید سمندر گذاشتن در تنگ، چند سالی است که به‌عنوان یک عادت نادرست به سفره هفت‌سین بعضی از ایرانی‌ها راه پیداکرده است.

آگاهی مردم از اینکه حیات سمندر لرستانی، وابسته به زندگی در زیست‌بوم اصلی‌اش است، کمک می‌کند تا میزان تقاضا برای خرید این‌گونه در معرض خطر انقراض، کم شود.

مسئولان می‌توانند به‌طور مستقیم با فروشنده‌های گونه‌های جانوری، برخورد کنند اما من و شما با نخریدن می‌توانیم به شکل غیرمستقیم، بازار عرضه‌کنندگان را کساد کنیم.

بارها خودمان گفته‌ایم و شنیده‌ایم که وقتی به ایرانی‌ها بگویند فلان چیز را نخر، بیشتر می‌خرند. حتا اگر هنوز نتوانستید در مقابل وسوسه خرید بعضی چیزها مقاومت کنید، بهتر است این بار، درباره خرید سمندر لرستانی، تجدیدنظر کنید و با آگاه کردن دیگران، یک قدم برای حفاظت از حیات وحش کشور بردارید.

گفتگو با بهمن ابراهیمی

پایان پیام

کد خبر : 86202 ساعت خبر : 8:43 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=86202
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات