باستان در دل هامون تشنه

نسل های گذشته ایرانیان زرتشتی برای خواندن دعا، راز و نیاز از بلندای کوه خواجه بالا می‌رفته‌اند و دریاچه مقدس را نظاره می‌کردند.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده:

مقصد سفر را که سیستان و بلوچستان انتخاب کنید و به ۳۰ کیلومتری جنوب غربی زابل بروید، باستان را در دل سوخته و تشنه هامون خواهید دید. کوه خواجه یا کوه اوشیدا یا کوه رستم، تنها عارضه طبیعی در استان سیستان است که زمانی همچون جزیره‌ای میان‌ هامون‌ خودنمایی می‌کرد.

اما حالا برای رسیدن به آن باید مسیر خشک و بی آبی را طی کنید تا به یکی از مهمترین و تاریخی‌ترین آثار دوره اشکانیان و ساسانیان برسید.

وجه تسمیه کوه خواجه

این کوه نام خود را از آرامگاه خواجه مهدی گرفته که یکی از دوست داران خاندان علوی بود و مزارش بر فراز این کوه واقع شده است.

خواجه غلطان، کوه نور، کوه موعود و کوه باطنی از دیگر اسامی است که این کوه به آن‌ها نامیده شده است.

اوشیدا در دل تاریخ و هامون

اوشیدا نیز در زبان پارسی میانه به معنی ابدی است و در ادبیات مزدیسنا و کتب پهلوی ساسانی، این کوه مقام مقدسی پیرامون پیدایش موعودهای زرتشتی داشته و از آن با نام « کوه خدا » یا « اهورن » یاد شده است.

پژوهشگران تاریخ سیستان می‌گویند که همگان در اوستا از این کوه به نام «اوشیدام» به معنای مکان بلند یاد می کنند و در دوره هخامنشی این عنوان و وجود دریاچه مقدس پای این کوه، زرتشتیان را به سوی خود جلب و جذب می کرد.

نسل های گذشته ایرانیان زرتشتی برای خواندن دعا، راز و نیاز از بلندای کوه خواجه بالا می‌رفته‌اند و دریاچه مقدس را نظاره می‌کردند که این تکرار باورها آتشکده‌ای بزرگ (کاخ گاسپار) را بر دل کوه اوشیدا رقم زد که همچنان پابرجاست.

هر آنچه که در کوه خواجه باید دید

در اطراف این کوه تعداد زیادی آثار باستانی از دوران ساسانیان، اشکانیان و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقی مانده‌است که شامل مجموعه کاخ‌ها، قلعه کهک کهزاد، قلعه چهل دختر، قلعه سرسنگ، آرامگاه خواجه غلطان، ساختمان پیر گندم بریان، خانه شیطان، بناهای منفرد آرامگاهی و قبور اسلامی است.

از جمله نقاطی که در این بنای خشتی که به تخت جمشید خشتی نیز معروف است، ارزش دیدن دارد قدمگاه حضرت علی(ع) و دره سوخته‌ای است که به اعتقاد مردم محلی بر اثر پرتاب ذوالفقار امام به سوی کفار در کنار کوه خواجه به وجود آمده است. گرچه سندیت این مطالب مانند مزار شریف در افغانستان بیشتر به داستان‌های اسطوره‌ای می‌ماند.

آتشدان، اتاق طواف، رواق‌هایی با نقاشی‌های دیواری زیبا و محلی که گالری نام گرفته هم از نقاط بسیار دیدنی این بنای زیبا در دل هامون خسته ماست که حتما باید ببینید.

پایان پیام

کد خبر : 86355 ساعت خبر : 3:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=86355
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات