زندگی در سوئیس چگونه است

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: برخی از مردم از دستگاه‌های اجرایی انتظاراتی دارند که مردم سوئیس از مسئولان‌شان ندارند. حتی در ژاپن هم که مسئولان دائم معذرت‌خواهی می‌کنند و استعفا می‌دهند این طوری نیست که همه چیز را آنها انجام بدهند.

مردم از جایشان تکان نمی‌خورند

یعنی برخی کارها به عهده مردم است و در مواقع بحران مردم باید کمک کنند تا بحران رفع بشود.

اما در برخی کشورها این طوری نیست. یعنی مردم از جایشان تکان نمی‌خورند تا مسئولان کاری برایشان انجام بدهند.

مسئولان هم که اغلب خودشان در بحران‌ها غافل‌گیر شده‌اند کمی طول می‌کشد به درد مردم برسند و طوری می‌شود که به آن وضعیت قناری در قناری می‌گویند.

به برخی پیام‌های مردمی و درخواست‌هایشان از مسئولان توجه کنید:

سلام. الان ساعت نه و دو ثانیه‌اس و هنوز آشغال‌های در خونه ما رو نبردن. پس شهرداری داره چه کار می‌کنه؟

سلام. گربه‌های کوچه‌ ما گرسنه هستند. کی باید به فکر شکم اونا باشه؟ من با حقوق کارمندی؟

با سلام و تشکر از شهرداری منطقه باید عرض کنم که سطل زباله یازده متر و نیم از پنجره اتاق من فاصله دارد و لذا نمی‌توانم از طبقه سوم زباله‌ها را به وسط سطل پرتاپ نمایم. خواهشمندم رسیدگی کنید.

یادش بخیر آن وقت‌ها که پدرم زنده بود گاهی می‌شد که من و برادرهایم مثلا داشتیم فوتبال نگاه می‌کردیم و یا روپولی بازی می‌کردیم و ساعت‌ها از جایمان تکان نمی‌خوردیم.

بعد وقتی بابا از کنار ما رد می‌شد می‌گفتیم بابا بی‌زحمت تنگ آب را برایمان بیاور. بعد بابا می‌گفت یعنی اگر من از اینجا رد نمی‌شدم شما از تشنگی می‌مردید و زحمت بلند شدن به خود نمی‌دادید؟

حالا حکایت برخی از ماست. یعنی حاضریم در برف بمیریم اما خودمان برای رهایی تلاش نکنیم. نمونه‌اش همه آنها که یک هفته غر زدند که چرا در خانه ما هنوز برف‌روبی نشده است.

بد نیست بدانید یک بار از مردم امریکا درباره مسئولان‌شان سوال کرده بودند. اغلب آنها فقط رئیس‌جمهور را به اسم و قیافه می‌شناختند و بقیه مسئولان را نمی‌شناختند.

مدیر ساختمان به وزیر زنگ می‌زند

البته آنجا نیاز نیست که شما همه مسئولان را بشناسید اما در اینجا ما کل کارمندان شهرداری منطقه را به اسم کوچک صدا می‌کنیم و برخی مسئولان را آن قدر در تلویزیون دیده‌ایم که با آنها احساس محرمیت می‌کنیم.

اصلا مدیر ساختمان داریم که وقتی مشکلی برای ساختمان پیش می‌آید مستقیم به وزیر زنگ می‌زند و یا در تلگرام برایش می‌نویسد پس دارید چه می‌کنید در دولت؟ ما به شما رای دادیم که این طوری لوله‌های ساختمان بترکد؟ چرا به فکر لوله مردم نیستید؟

آیا مردم سوئیس هم دغدغه لوله دارند؟ مدیر ساختمان‌مان عقیده دارد در سوئیس اگر لوله کسی بترکد دولت سریع برایش لوله می‌گذارد و خانه را رنگ روغنی هم می‌زند.

مدیر ساختمان‌مان می‌گوید در سوئیس پارو مجانی است و وقتی برف می‌آید شهرداری کف خیابان را هیتر می‌گذارد تا برف نیامده آب بشود و کوچه یخ نمی‌زند.

مدیر ساختمان می‌گوید مسئولان ما اصلا به وضع ما توجه نمی‌کنند. او می‌گوید در سوئیس اگر کسی روی برف سر بخورد باید برود یک گلوله برف بکوبد تو سر مسئول سرخوردگی در دولت. اینجا اما ما سر می‌خوریم اما یک گلوله برف در سر رفیق‌مان هم نمی‌توانیم بزنیم.

پایان پیام

کد خبر : 86514 ساعت خبر : 12:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=86514
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات