ریالی به زوال جنگل‌های بلوط لرستان اختصاص داده نشده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: در سه سال اخیر ریالی به زوال جنگل‌های بلوط استان اختصاص داده نشده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شیرزاد نجفی در گفت‎وگو با ایسنا، با بیان اینکه تخریب در سطح جنگل‌ها وجود دارد و روز به روز در حال افزایش است و نابودی جنگل‌ها یکی از عوامل گرم شدم زمین و تغییر اقلیم است، اظهار کرد: متاسفانه زوال بلوط بخش عمده‌‌ای از جنگل‌های لرستان را درگیر کرده است.

وی اضافه کرد: با کار تحقیقاتی که در جنگل‌های لرستان، ایلام و کرمانشاه انجام گرفت مشخص شد، یک میلیون و ۱۳۱ هزار هکتار از شش میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس دچار زوال شده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به اینکه در سفر دکتر روحانی رئیس جمهور به ایلام، پیشنهاد شد که ۱۱۹۰ میلیارد تومان طی پنج سال به جنگل‌های زاگرس برای مقابله با زوال بلوط اعتبار داده شود، تصریح کرد:  متاسفانه فقط در سال ۹۳، ۲۵ میلیارد تومان برای ۱۱ استان از محل ماده ۱۰و۱۲ مدیریت بحران تصویب شد و کمترین سهم را هم به لرستان دادند که با این اعتبار کار خاصی برای مساله زوال بلوط نتوانستیم انجام دهیم.

نجفی با تاکید بر اینکه در سال ۹۴ با بارش خوبی در استان و کشورمواجه شدیم و بطور کلی زوال بلوط فراموش شد ولی در سال‌های اخیر یک ریال به بحث زوال جنگل‌های بلوط اختصاص داده نشد، خاطرنشان کرد: مقابله با زوال بلوط کاری کارشناسی است، از کارشناسان FAO، سازمان ملل و کشور ژاپن دعوت گرفتیم و آنان نظراتی که کارشناسان خودمان در رابطه با علت‌های زوال بلوط  داده بودند را تایید کردند.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به کمبود بارش، افزایش دما و تغییر بارش‌ها از برف به باران و کاهش روزهای یخبندان سال، پیش‌بینی می‌شود در سال آینده شاهد گسترش خشکیدگی درختان بلوط و زوال باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان یادآور شد: عوامل متعددی  نظیر تغییرات اقلیم، ریزگردها، گرم شدن زمین، کاهش سطح ایستایی آب‌های زیرزمینی در زوال موثر است و برای مقابله با آن نیازمند اعتبار هستیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در کشور ۱۰۴۱ سد وجود دارد  که بسیار زیاد است، افزود: به اندازه یک سد که در حوزه زاگرس احداث شده به جنگل‌ها اعتبار داده نشده و این زنگ خطری است و باید در این راستا تلاش کنیم تا اعتبار جذب کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه حفاظت و احیای هر هکتار جنگل بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد اعتبار نیاز است، خاطرنشان کرد: اختصاص اعتبارات زوال بلوط با جدیت پیگیری شود.

پایان پیام

کد خبر : 86970 ساعت خبر : 2:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=86970
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات