درباره سرقت ادبی در موسیقی پاپ

یادتان باشد در روزگاری به سر می‌بریم که حتی آثار بزرگان ادبیات هم مدام بررسی می‌شود تا سرقت‌ رخ داده احتمالی را افشا کنند.

پایگاه خبری گلونی، معین بادپا: بارها درباره  منسوب کردن اشعار و جملات به چهره‌ها در فضای مجازی خوانده‌ایم. شاید گاهی اوقات خودمان هم حداقل یکبار این پیام‌ها را برای دوستان فرستاده باشیم. که یا با پیام دیگران پی به اشتباه خود بردیم یا بعداً تکذبیه‌اش را خواندیم. حالا هم شاید این خواننده مشهوری که صدای اعتراض ترانه‌سرایان را درآورده است فکر کرده برداشت اشعار دیگران و به نام خود زدن نهایتاً واکنش و تکذیب و اصلاحی در چند گروه تلگرامی خواهد داشت.

اما این بار ماجرا فرق کرده است. این بار ترانه‌سرایان بیانیه داده‌اند تا صدایشان شنیده شود. شاید بلندتر از برنامه‌ای تلویزیونی که برای جذب مخاطب، بی توجه به تمام اعتراضات بحق، او را به برنامه نوروزی خود دعوت می‌کند. شاید آن برنامه‌ساز هم از ماجراهای پیش آمده بی‌اطلاع است که این موضوع، اگر بر سوالات نیفزاید، از آن کم نمی‌کند.

زمانی که این اتفاقات اوج می‌گیرد، وقتی پای صحبت ترانه‌سرایان می‌نشینی، دغدغه‌شان یک چیز است: نکند شعر و ترانه ما هم به سرقت برده‌اند. من هم که توانایی شنیدن ده‌ها اثر منتشر شده روزانه را ندارم، بی خبر از همه جا اینجا نشسته‌ام.

وقتی که شنیده می‌شود ناشری کتاب‌های ناشران دیگر را خط به خط چاپ می‌کند و فقط نام مترجم را تغییر می‌دهد، وقتی سخنرانی سیاستمداران از روی یکدیگر کپی می‌شود، وقتی  مقالات علمی به یک مونتاژ کردن ساده تبدیل می‌شود، عجیب نیست که اوضاع در ترانه هم چنین باشد.

در تاریخ خواهد ماند

به هر حال اگر خواستید روزی متنی از کسی بردارید، یادتان باشد در روزگاری به سر می‌بریم که حتی آثار بزرگان ادبیات هم مدام بررسی می‌شود تا سرقت‌ رخ داده احتمالی را افشا کنند. موضوعی که برای خیلی‌ها جذاب است و بسیاری از نویسندگان بزرگ ادبیات را هم در فهرست متهمان آورده‌اند.

مراقب باشید در زندگینامه‌تان ننویسند: «او را به سرقت ادبی متهم کرده‌اند». جمله‌ای که همین الان به سرعت در بیوگرافی چند خطی این خواننده پاپ در ویکی پدیا هم آمده است! ضمناً از مشاوران بهتری بهره بگیرید تا گمان نکنید همیشه آنکه صدایش بلندتر است و دهان به توهین باز می‌کند، به حق نزدیکتر است.

پایان پیام

کد خبر : 87656 ساعت خبر : 0:28 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=87656
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات