یک سایت سنگ‌نگاره در کوهدشت لرستان کشف شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ گروه مستند‌ساز قاف لرستان متشکل از بهمن ابراهیمی مستندساز، سیف‌الله غضنفری و نورالله شکری از فرهنگیان فرهیخته کوهدشت سایت سنگ‌نگاره‌ای دیگر را در کوهدشت لرستان کشف کردند.

این سایت چهارمین سایت مهم سنگ‌نگاره در کوهدشت بعد از میرملاس و همیان یک و دو است که برای نخستین بار عکاسی و تصویربرداری شده است.

بهمن ابراهیمی به گلونی گفت: این سایت بر اساس اطلاعاتی که پدر آقای شکری سی سال پیش به ایشان داده بود روز ۲۲فروردین بعد از چندین ساعت جست‌وجو در مناطق صعب‌العبور کشف شد. مکان این سایت را به مسئولان میراث فرهنگی استان لرستان اطلاع خواهیم داد و تا اطمینان خاطر نداشته باشیم که میراث از آن حفاظت می‌کند نشانی را به فرد دیگری نخواهیم داد. شکرخدا سایت در جایی قرار دارد که امکان رویت آن به سادگی فراهم نیست و این نقوش تا به حال آسیبی ندیده‌اند.

ابراهیمی گفت: نقش‌های این سایت دست‌نخورده‌اند و حتا نور آفتاب نیز به آنها نمی‌خورد. این سایت نقوشی مانند میرملاس و هومیان دارد و البته نقش‌هایی که خاص هستند. اهمیت این سایت یکی همین است که نقوشش سالم هستند و دیگر تعداد آنهاست که به ۴۰ نقش می‌رسند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی احتمال می‌رود این نقوش مربوط به دوره پارسنه‌سنگی میانه باشند و قدمت آنها به بیشتر از پنج هزار سال برسد.

البته باید منتظر نظر کارشناسان و بررسی‌های دقیق باستان‌شناسی بمانیم. در لرستان علاوه بر سایت کشف شده، سه منطقه میرملاس، هومیان و دوشه دارای نقوش صخره‌ای هستند.

پایان پیام

کد خبر : 88607 ساعت خبر : 11:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=88607
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات