در موزه پست و تلگراف سیر تکاملی راه‌های ارتباطی را ببینید

موزه‌ پست و تلگراف بعد از وقفه‌ای حدودا ۲۰ ساله، در سال ۱۳۶۹ پس از بازسازی بخش گمرکات امانات پستی در اداره‌ پست سابق ،بال غربی آن، و با زیربنای ۶۰۰۰ مترمربع مجددا افتتاح شد.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: بنایی که امروزه موزه پست و تلگراف خوانده می شود، ساختمانی است که در سال ۱۹۲۸ میلادی مطابق با ۱۳۰۷ شمسی در زمان وزرای قدیم پست‌، صوراسرافیل و نظام‌الدین حکمت‌، با صرف هزینه پانصد هزار تومان و با مساحت ۱۵۰۰۰ متر مربع در خیابان سپه،خیابان امام خمینی فعلی، سر در باغ ملی‌، تأسیس گردید.

موزه‌ پست و تلگراف بعد از وقفه‌ای حدودا ۲۰ ساله، در سال ۱۳۶۹ پس از بازسازی بخش گمرکات امانات پستی در اداره‌ پست سابق ،بال غربی آن، و با زیربنای ۶۰۰۰ مترمربع مجددا افتتاح شد.

در سال ۱۳۷۴ با موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور به موزه‌ی وزارت پست و تلگراف تلفن تغییر نام داد و سرانجام در سال ۱۳۷۸ به نام موزه‌ی پست و مخابرات شناخته شد. در حال حاضر مالک این بنا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.


معمار موزه

معمار این بنا مهاجری روس به نام نیکلای مارکوف بود که معمار بسیاری از بناهای دولتی و عمومی دیگر دوران رضا شاه نیز هست.
طرح این بنا تلفیقی از معماری ایرانی و اروپای است که بر جذابیت آن افزوده است.

در دوره‌ پهلوی اول گرایش به ساخت بناهای اداری و دولتی بیشتر شد و توجه به معماری آنها به شیوه‌ای که اصطلاحا التقاطی نیز گفته می‌شود، بسیار رواج پیدا کرد.

در این دوره معمارانی چون مارکوف و شاگردانش بسیار اثرگذار بودند، ولی آنچه که در معماری آن روز ایران دیده می‌شود ترکیب معماری اروپایی به شیوه ای ایرانی است که معماری ایران را صاحب سبکی نو می‌کند.

ساخت ساختمان پست را مهندس مارکوف آغاز کرد و مهندس مظلومیان که ایرانی بود به پایان رساند.

آنچه در موزه می‌بینیم

موزه دارای  سه ورودی در شمال، جنوب و شرق است که بخش شمالی در حال حاضر مسدود و قسمت شرقی نیز در حال بازسازی است.

در آینده‌ نزدیک هم قرار است عمارت پست و گمرک تهران که خود دارای چند بخش است، به موزه اضافه شود.

موزه‌ پست و مخابرات دارای دو طبقه و یک زیرزمین است که در این دو طبقه هشت غرفه قرار دارد و هرکدام به موضوعی خاص می‌پردازند.
یکی از غرفه‌های طبقه‌ اول، غرفه‌ تشریفات و وزرا است که دارای  تصاویری از ۷۲ وزیر از گذشته تا به امروز است؛ مانند اولین وزیر وزارت تلگراف، علی قلی خان مخبرالدوله.

در سالن تمبرهای داخلی شاهد انواع تمبرهای دوران قاجاریه، پهلوی و جمهوری اسلامی در کنار ویترین‌هایی که مربوط به کلیشه ادیسون و کلیشه‌ی تمبر احمدشاه است و ماکت پستچی زمان قاجاریه و نمادی از کوچه پست، خواهید بود.
یکی دیگر از غرفه‌های طبقه‌ اول غرفه‌ اشیا پستی نام دارد که در آن می‌توانید انواع صندوق‌های پستی دوران پهلوی و کشورهای مختلف را ببنید.


غرفه‌ راه ابریشم یا سالن مرکزی از دیگر غرفه‌های جالب این موزه است که در بردارنده‌ انواع وسایل ارتباطی قدیمی و روش‌های حمل محموله‌های پستی مانند ارابه، ماشین سه چرخ و هواپیما در کنار چندین نمونه از مجسمه‌های پستچی‌های زمان قاجار، نقشه‌ راه‌های ارتباطی و پستی، وسایل و هدایایی از کشورها، دولت‌ها و اشخاص است.


طبقه‌ دوم موزه دارای سالن تمبر بین الملل است که تمبرهای منتشر شده‌ ۱۳۰ کشور را در خود جای داده است.


در غرفه‌ مخابرات دستگاه‌های تلفن مغناطیسی ۱۰۰ شماره‌ای قدیمی، دستگاه‌های گیرنده و فرستنده، تلفن بی سیم، میز سوئیچ برد و دستگاه‌هایی از این قبیل را می‌توان دید، که سیر تکاملی مخابرات را به خوبی به تصویر می‌کشند.

این موزه واقعا دیدن دارد.
پایان پیام

کد خبر : 88660 ساعت خبر : 0:12 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=88660
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات