آب اراز خرم‌آباد و گردشگری برای آب‌درمانی

آب اراز خرم‌آباد و گردشگری برای آب‌درمانی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، خرم‌آباد چشمه‌های زیادی دارد. روزگاری همه این چشمه‌ها در شهر جاری بودند ولی اکنون به‌جز یکی دوتای آنها، بقیه یا پوشیده شده‌اند یا در کانال‌های فاضلاب جاری هستند.

چشمه‌هایی که اگر در این سال‌ها تفکری پشت مدیریت شهری بود، به‌تنهایی می‌توانستند سالانه گردشگران را به سمت خرم‌آباد بکشانند.

آب اراز

یکی از این چشمه‌ها، چشمه اِراز است. مهندس توکل حیدرزاده خرم‌آبادی در شماره ۱و۲ «لرستان‌پژوهی» در مقاله «سراب‌‌های خرم‌آباد» درباره آب اراز نوشته است:

«چشمه‌ای در غرب اداره ثبت اسناد فعلی در دامنه کوه وجود داشت که به آن اِراز می‌گفتند. هنگامی که ساختمان اداره ثبت اسناد (دادگستری سابق) را ساخته‌اند آب اِراز را به وسیله لوله از زیر ساختمان به کنار خیابان ۱۷ شهریور روبروی محل فعلی چاپخانه دانش آوردند.

مردم جهت آشامیدن از آن استفاده می‌کردند. در گذشته اعتقاد بر این بود که این آب مرض اِراز (باد کردن گلو) را مداوا می‌کند.

این آب هم اکنون نیز جاری است ولی زیرسازی و آسفالت‌های متعدد خیابان به مرور زمان باعث در گودی قرار گرفتن لوله آب و در نتیجه پر شدن مخزن و جاری شدن در جوی کنار خیابان می‌شود.»

نکته‌ مهم این است که چشمه اِراز در چند متری شهرداری مرکزی خرم‌آباد است.

در تمام این سال‌ها شهرداران با برنامه‌ها و ارائه پروژه‌های دست‌نیافتنی به روی آمده‌اند اما کسی تا به حال فکری برای استفاده از پتانسیل‌های موجود در شهر نکرده است.

این پروژه‌ها بیشتر برای تبلیغات و بزرگنمایی در فعالیت‌های شهرداری آغاز می‌شوند و بیشتر آنها از طراحی و کلنگ‌زنی فراتر نمی‌روند.

به‌طور مثال شهرداری خرم‌آباد سال‌هاست در خارج شهر و در کنار جنگل‌های بلوط (مخمل‌کوه) مشغول ساخت بوستان آبشار طلایی است ولی بیخ گوشش درختان باغ شهرداری همگی نابود شدند و کسی خم به ابرو نیاورد.

گردشگری برای آب‌درمانی

چشمه اِراز هم به همین صورت است. در حالی که شهرداری با حداقل هزینه ولی با استفاده از طراحان کاربلد می تواند فضای مناسبی برای این چشمه ایجاد کند و آن قسمت از شهر را محلی برای جذب گردشگر و آب‌درمانی در دل خرم‌آباد کند.

هنوز مردم بسیاری از شهروندان خرم‌آباد هنگام گذر از کنار این چشمه از‌ آب آن می‌نوشند و متاسفانه همین چشمه یک تابلو ندارد و مردم با ماژیک روی دیوار نوشته‌اند تا گردشگران را متوجه این آب کنند.

بدیهی است که ساخت یک بنا برای این چشمه نه هزینه زیادی می‌خواهد و نه کار سختی است.

امیدواریم شهرداری خرم‌آباد این چشمه را تبدیل به محل گردشگری کنند تا گردشگران بعد از دیدن گردوابردینه یا گرداب سنگی از آب آن بنوشند و غم‌وغصه‌شان را برطرف کنند. این آب برای درمان غمباد یا همان تیروئید موثر است و نوشیدنش باعث نشاط می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 88695 ساعت خبر : 8:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=88695
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

من ساکن تهرانم و امروز از خرم آباد برگشتم. بسیار شهر زیبا و مردم خونگرمی داره. از این چشمه هم آب خوردم، بسیار گوارا بود.
امیدوارم مسئولین آگاه (!) این چشمه رو خراب نکنن.