انتشار کتاب‌هایی درباره حافظ و زرتشت

کتاب‌های «چنین گفت حافظ» و «زرتشت و زرتشتیان» به قلم بهمن انصاری منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کتاب «چنین گفت حافظ» در ۹۰ صفحه  با شمارگان ۱۲۰۰ نسخه و قیمت ۱۷هزار تومان در انتشارات آروَن به چاپ رسیده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: سخن راندن از «حافظ»، سخن راندن از یک فرهنگِ پربار است. غزل حافظ، قرن‌هاست که روشنی‌بخش جان و دل ایران و ایرانی است. اشعاری بلیغ که در هر آشیانه، عروس محفل ذوق و ادب بوده و جادوی تسخیرکننده اعتقاد و ایمانِ مردم است. شعر حافظ را عالم و جاهل و عارف و عامی و صوفی و فیلسوف، زیر لب زمزمه کرده و در هر منزلی، اشعار او زینت‌بخش جان و دلِ مردمان است.

بی‌گمان واژگان برای توصیف این شاهکار هنر و ادب ناتوانند. غزلِ حافظ افسونی است که همگان را از خردسال تا کهنسال، مسحور خویشتن کرده و افیونی است که عقل و دل را مدهوش ساخته است. کلام او همدرد غم دردمندان و یگانه امید دل‌دادگان است. کلامی که در اوج تلخی، در اوج غم و در اوج درد، لذیذترین و شیرین‌ترین شهد است. از برای دل‌شکستگان، دردمندان و درماندگان: «امید».

در جهانی که واژگان از برای توصیف عظمت کلام حضرتش، با شرم و آزرم سر خم می‌کنند، تنها می‌توان چنین گفت:

این است حافظ،

یگانه هنرمندی بی‌همتا

در به کار بردن الفاظ و معنی

همچنین کتاب  «زرتشت و زرتشتیان» نوشته بهمن انصاری در ۹۴ صفحه با شمارگان ۱۲۰۰ نسخه و قیمت ۱۰هزار تومان در نشر یادشده منتشر شده است.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم: ایران‌زمین دارای تمدنی بزرگ با پیشینه‌ای هفت‌هزارساله و فرهنگی غنی و پربار است. از مهمترین تحولاتی که باورها و اعتقادات ایرانیان را رشد داده و باعث پیشرفت در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی شد، رنسانس فرهنگی زرتشت بود. پیش از اتحاد قومیت‌های ایرانی و تشکیل امپراطوری هخامنشیان، زرتشت – مصلح بزرگ ایرانی – دست به یک رفورم عمیق مذهبی زده، به اصلاح باورهای قدیمی ایرانی پرداخت و آیینی را برپاساخت که بعدها به نام خود او، کیش زرتشتی نام گرفت. درازای زمانی و گستره مکانی آیین زرتشت، به اندازه‌ای وسیع و عمیق بود که با روح و فرهنگ آریایی درآمیخت و در پیشرفت فرهنگ ناب ایرانی، نقش چشم‌گیری داشت.

کتاب حاضر در دو بخش تنظیم شده است؛ در بخش نخست تلاش شده  تا به صورت جامع، تاریخ دین زرتشتی در دوران باستان، به همراه ریشه و بنیان دین زرتشتی در هزاره‌های دور و نقش آن در تکامل فرهنگ ایرانی، با نگاهی فلسفی و عمیق، مورد کند و کاو قرار گیرد. در بخش دوم، تاریخ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زرتشتیان پس از ظهور اسلام با تکیه بر مهمترین منابع و مآخذ تاریخی گردآوری شده و در بوته نقد و بررسی، گزارش یافته است. در این بخش، عمده تلاش نگارنده بر آن بود تا ابهامات تاریخی و تاریخِ کمتر شناخته‌شده پیروان مزدیسنا در دوران اسلامی، که به خاطر فقر منابع، کمتر مورد توجه و تحقیق پژوهشگران قرار گرفته است، مورد بازشناسی و گزارش قرار گیرد.

«مسلخ روح»، «انقلاب مشروطه از آغاز تا انجام» و «شهریاران طبرستان (از قرن ۲ تا ۴ هجری) از دیگر کتاب‌های بهمن انصاری است.

پایان پیام

کد خبر : 88847 ساعت خبر : 7:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=88847
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات