بعد از ۳۰ سال ۴ میلیون وام دادند

تا آخر شهریور ۹۷ تعداد خیلی زیادی از بازنشسته‌های دولت یک وام ۴ میلیون تومانی با سود ۴ درصدی و اقساط ۳۶ ماهه دریافت خواهند‌کرد.

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: قدیم‌ترها، حدود ۴۰ یا ۵۰ سال پیش یک رسم خوبی بین مردم ما بود که این روزها خیلی خیلی کم رنگ شده‌است. رسم بود هر کسی که چیز جدید و نوبرونه‌ای می‌خرید که در خانه‌ی چند نفر دیگر پیدا نمی‌شد، آن را در هزار سوراخ قایم می‌کرد مبادا کسی ببیند یا بشنود و دلش بخواهد. یک کم بعدتر که ما هم عقل‌رس شده‌بودیم، در مدرسه نمی‌گذاشتند خوراکی بودار مثل نارنگی یا خیار ببریم. می گفتند آنهایی که ندارند بخرند، دلشان می‌خواهد و گناه دارند.

الان چه فرقی با سابق کرده‌است؟ از خوراکی‌های هورمونی بو در نمی‌آید یا مردم همه چیز می‌توانند داشته باشند که این حساسیت‌ها کم شده‌است؟

همین چند روز پیش در خبرهای رسمی اعلام شد، ‌تا آخر شهریور ۹۷ تعداد خیلی زیادی از بازنشسته‌های دولت یک وام ۴ میلیون تومانی با سود ۴ درصدی و اقساط ۳۶ ماهه دریافت خواهند‌کرد.

دل کارمندان می‌سوزد

اصلاً توجه نمی‌کنند با انتشار این خبر در جراید یه عده افرادی که در دولت کار نمی‌کنند، دلشان می‌سوزد و گناه دارند.

انتشار همین اخبار است که جوان‌ها را ترغیب می‌کند به دنبال کار دولتی و پشت میزنشینی باشند. آنها آینده کاری با دورنمای درخشان می‌خواهند که سرپیری جایی باشد که به فکرشان باشند و به آنها بگویند آب توی دلتان تکان نخورد و چتر حمایت خود را بر سر آنها بیافکند.

البته عده‌ای از همیشه شاکیان هم داد سخن خواهند داد (هنوز صدایش در نیامده‌است) که: آقا ۴ میلیون تومان در این دوره و زمانه پول تو جیبی حساب می‌شود. بعد آقایان با کلی دارمب و درومب می‌خواهند ۴ میلیون وام بدهند؟

در پاسخ انسان، فقط به یاد یک ضرب‌المثل می‌افتد. گربه دستش به گوشت نمی‌رسید، می‌گفت پیف پیف بو می‌دهد.

با این ۴ میلیون کلی کارهای لذت بخش و خوشایند می‌شود انجام داد.

اول از همه شکرگزاری از کائنات که این چتر حمایتی دولت محترم هنوز هم باز است. درست است که عده‌ی ناچیزی از ‌بازنشستگان را در بر نمی‌گیرد اما بالاخره بین بودن یا نبودن، بودن را انتخاب کرده‌است و هست.

دوم اینکه با یک حساب سرانگشتی هم می‌شود فهمید که این مبلغ خیلی هم خوب است و مهم برکت پول است که وام دولتی برکت دارد و از مقدار سودش هم معلوم است. همین طور اگر اولویت‌های زندگی یک عزیز بازنشسته را نگاه بیاندازیم، خواهیم دید بیشتر از اینها واقعا لازم ندارند و در مواردی در عزیزان بازنشسته‌ی آقا بیشتر از این مبالغ باعث شده که سر و گوششان بجنبد…

و اما الویت‌ها

عزیزان بازنشسته در مرحله‌ای از زندگی هستند که آردهایشان را ریخته‌اند و الک‌هایشان را آویخته‌اند. برای همین هیچ نگرانی ندارند. یک عمر زحمت کشیده‌اند و فرزندانشان را به درجه‌ای از عاقلی و بالغی رسانده‌اند که خودشان دستشان به دهانشان می‌رسد و می‌توانند گلیمشان را از آب بیرون بکشند. منزلی دارند و سر و همسری و کارت منزلتی و عزتی که روز به روز نیز بر میزانش افزوده خواهد شد. پس فقط بهتر است نازنین بازنشسته این مبلغ وام را فقط و فقط صرف آرامش و آسایش خود کند و به اصطلاح حالش را ببرد.

اولین اولویت در دوره‌ی کهنسالی و بازنشستگی، توجه به سلامتی و به خصوص سلامتی قلب و عروق و داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌باشد.

از این جهت بسیار واجب است که هر بازنشسته‌ی محترم بعد از دریافت وام، بلافاصله یک عدد قابلمه‌ی یک قاشقی بخرد. این قابلمه‌ها به تازگی در بازار وارد شده‌است و متاسفانه هنوزبه تولید داخل وارد نشده‌است. اما خب چاره‌ای نیست و سلامتی شهروندان مستمری بگیر مهم‌تر است. در توضیحات این وسیله گفته می‌شود که تنها بایک قاشق سرخالی روغن کار می‌کند و تمام غذا را درست می‌کند و صرفنظر از مصرف برق بسیار مفید است. و ضامن سلامتی عزیزانی که ذکرشان هست.

و اما مابقی پول وام

از اینجا به بعد کمی به نوع بازنشسته و البته جنسیت آنها و یا سلیقه‌شان و میزان حساسیت روحیشان بستگی دارد.

به عنوان مثال دسته‌ای از بازنشستگان محترم، کمی از بیش فعالی دوران خردسالی خود را به مراه دارند که تا از آنها غافل می‌شوید، افسرده می‌شوند. این عزیزان را یا باید به پارک فرستاد که با این آلودگی هوا، برای سلامتی‌شان مضر است و یا باید در منزل نگهداری کرد که خب، افسرده می‌شوند. راه حل این است: برایشان می‌شود یک دستگاه کنسول بازی خریداری کرد که از یک میلیون و دویست هزار تومان مبلغش آغاز می‌گردد. که البته همان کنسول بازی با قیمت پایه‌ی یک میلیون و دویست هزار تومان هم کفایت خواهد کرد. وبیشتر لازم نیست هزینه شود.

نوع دیگری از بازنشستگان محترم که بانوان را تشکیل می‌دهند، می‌توانند مبلغ باقیمانده بعد از خرید قابلمه را صرف فعالیت‌های زیبایی کنند. بهر حال ۳۰ سال کار در دولت ممکن است ردپایی را روی صورتشان گذاشته باشد. البته در آقایان بازنشسته اگر کنسول نخواستند، خب می‌شود در کاشت مو یا تهیه دندان مصنوعی هم صرف شود.

اینجا شاید این سوال پیش بیاید که یک عزیز مستمری بگیر در این سن معمولاً خانه‌اش احتیاج به نوسازی دارد و با این وامها نمی‌شود کارهای نوسازی خانه را انجام داد.

پاسخ این هست که هر که بامش بیش، خب برفش هم بیشتر.

عده‌‌ی قلیلی از جوانان هنوز مستاجر هستند. دیگر یک کم باید سر دولت را خلوت کرد تا بتواند هزینه‌ی تامین خانه‌ی آن عده جوان را نیز تامین کند. بعد فرقی ندارد آنها هم فرزندان همین بازنشستگان هستند. به کهنسالان در دروه‌ی جوانی مگر دولت کمک نکرده‌است که خانه‌دار شده‌اند. حالا دیگر نوبت قشر دیگری از جامعه است.

در ضمن در حال حاضر کلی مواد نانو در بازار وجود دارد که به کاهگل بزنید، تبدیل به بتون آرمه می‌شود. دیگر آجر و سیمان که جای خود را دارد. یک ظرف ۴ لیتری از این مواد هم که به اسم پریمیر می‌باشد به مبلغ ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسد که با هزینه‌ی پمپاژ و کارگر پمپ کننده، برای یک مساحت ۱۵۰ متر مربعی می‌شود ۳۰۰ هزارتومان.

یک طرح دیگری هم وجود دارد که مخصوص دسته‌ای از نازنین‌های بازنشسته است که کمی هم به قول خودشان بلا و ناقلا هستند.

این عزیزان در دوران شاغل بودن به کار، خودرو اداره با طرح ترافیک در اختیارشون بود و فعالیت‌های مهم اداره را در فضای آلوده‌ی شهری و محدوده‌ی طرح ترافیک انجام می‌داده‌اند.

حالا که بازنشسته شده‌اند، دیگر خودرو طرح‌دار اداره را در اختیار ندارند و خب هنوز هم فعالیت ‌های مهمی در فضای آلوده‌ی شهری و محدوده‌ی طرح ترافیک بعهده دارند.

این عزیزان می‌توانند مبلغ باقیمانده بعد از خرید قابلمه‌ی یک قاشقی را صرف خرید یک عدد امتیاز تاکسی بکنند. و البته چون شاغل نیستند به راحتی می‌توانند در کلاسهای آموزشی تاکسیرانی شرکت کنند و علاوه بر اینکه خودشان امتیاز رانندگی در طرح خواهند داشت، همسر بازنشسته‌شان نیز به عنوان کمک راننده می‌تواند در مسولیت‌های سنگین این مهم همراهشان باشد و یا گاهی جایگزینشان باشد.

فراموش نشود که یک پیشنهاد عمومی دیگر هم می‌شود در رابطه با چگونگی خرج نمودن وام ۴ میلیونی ارائه داد و اینکه هر بازنشسته‌ی گرانقدر بعد از ۳۰ سال کار، روح و روانی خسته را به همراه می‌کشد که بهترین راه برای ایجاد آرامش تهیه یک ساز موسیقی و شرکت در کلاسهای آموزشی می‌باشد که صد البته هر چه ساز انتخابی به سه تار و نی نزدیک‌تر باشد، بهتر می‌تواند خلوت و سکوت و آرامش را برای این عزیزان فراهم آورد.

و در پایان یک پیشنهاد برای مسئولین این طرح، از آنجا که در بدن انسان ترشح هورمونهایی همچون آدرنالین به مقدار مختصر سبب نشاط و هیجان می‌گردد، توصیه می‌گردد پرداخت این گونه وامها را منوط به قرعه کشی قرار دهند تا با ایجاد هیجان در این عزیزان، سلامتی و نشاط و طول عمر آنها تضمین گردد.

باقی بقای عمرتان

پایان پیام

کد خبر : 89000 ساعت خبر : 7:51 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=89000
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات