سرزمین گوجه‌های سبز اثر هرتا مولر

اگر می‌خواهید مزه ترش و خوشمزه گوجه سبزهای امسال تا سال بعد زیر زبانتان بماند، کتاب  « سرزمین گوجه‌های سبز» از هرتا مولر را نخوانید.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: سرزمین گوجه‌های سبز یا قلب حیوانی کتابی است از هرتا مولر رمان نویس آلمانی رومانیایی که در سال ۲۰۰۹ موفق به دریافت جایزه نوبل ادبی گردید. این رمان نخستین بار در ۱۹۹۳ چاپ و منتشر شد.

دنیا در حال فراموشی نیکلای چائوشسکو و رمانی سال‌های ۶۰ تا ۹۰ میلادی بود، تا اینکه جایزه نوبل ۲۰۰۹ همه را تکانی داد و جنایاتی را یادآور شد که قلب‌ها را بار دیگر به درد آورد.

داستان کتاب

هرتا مولر داستان گروهی از جوانان را روایت می‌کند که به امید یافتن وضعیت و ارتباطاتی بهتر، ولایت فقرزده خود را به مقصد شهر ترک می‌گویند.

اما خیلی زود امیدشان در هم می‌شکند، چرا که در شهر هم، درست مثل مناطق روستایی، ردپای ظلم و ستم حکومت دیکتاتوری کاملا هویداست.

تمامی دوستان راوی یا به او خیانت می‌کنند و یا خود را به نابودی می کشانند.

با از هم پاشیدگی این اتحاد، می‌توان دید که چگونه یک حکومت مستبد و دیکتاتور به جزئی‌ترین حوزه های زندگی انسان ها سرک کشیده و چگونه همه افراد، حتی قوی‌ترین آن‌ها، مجبور می‌شوند یا با ستمگران سازش کنند و یا در برابرشان مقاومت کرده و از بین بروند.

شخصیت‌های سرزمین گوجه‌های سبز، تهی شده از زندگی هستند و هدف مشخصی جز رهایی از استبداد حاکم ندارند. آن‌ها آدم‌هایی هستند که به دنبال زندگی نیستند. آن‌ها مرگ را پذیرفته‌اند.

هرتا مولر خود یکی از جان به در بردگان از حکومت نظامی چائوشسکو است. زبان او مستقیم نیست اما می‌شود لابه‌لای نوشته‌های کتاب آثار خفقان را دید.

تکه‌هایی از کتاب

احمق یا هوشمند بودن، دلیلی برای دانستن یا ندانستن چیزی نیست. بعضی‌ها خیلی می‌دانند ولی نمی‌شود آنها را باهوش دانست. بعضی‌ها هم زیاد نمی‌دانند ولی نمی‌شود آنها را احمق تصور کرد.

بغض گلوی همه را گرفته بود، اما چون اجازه نداشتند گریه‌کنند. به جای آن همگی دست مفصلی زدند. هیچ‌کس جرات نکرد به عنوان اولین نفر دست نزند.

پایان پیام

کد خبر : 89567 ساعت خبر : 1:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=89567
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات