مروری بر سوتی از ونیز تا لوور، قطر و عقل سالم

خیلیا بعد از اون ماجرا فهمیدن موزه‌ی لوور چیه. کجاست و به چه دردی می‌خوره.

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: انتشارِ پی در پی اخبارِ اشتباهات کلامی یا تصویری سخنرانان و مجریان تلویزیونی در فضاهای مجازی، سبب شد تا پیگیری کنیم دلیلِ این اشتباهات چیست؟ معلوم شد به صورت کاملاً کارشناسی‌شده و عمداً این خطاها رخ داده‌ است. تعدادی از کارشناسان عضو کمیسون تعلیم و آموزش در سازمان‌های مختلف توضیح می‌دهند.

کارشناس۱: یادگیری زمانی رخ می‌ده که یادگیرنده در فرایندِ تدریس فعال باشه. نه فقط شنونده. حالا یه زمانی مخاطب خبرنگار یا مجریه. فرقی نداره. باید مرتب ازش سؤال بشه. در مورد قضیه‌ی ونیز، اگر دقت کنید سخنران از خبرنگار داره جایِ صحیحِ ونیز رو به شیوه‌ای خاص سؤال می‌کنه. و ایشون رو به اشتباه هم می‌ندازه. می‌گه ونیز در سوئده… سوییسه. که بعد مجری جواب درست رو می‌ده.

کارشناس۲: البته قبول داریم که باید سخنران، آقای مجری رو تشویق می‌کرد و می‌گفت: «آفرین به شما. درست جواب دادید.» تا این همه بازتاب منفی در فضای مجازی ایجاد نمی‌شد و ما مجبور به پاسخگویی.

کارشناس۳: در بهبود فرایند یادگیری یه روشی داریم به نام «حساس‌سازی». در این روش به طریقی فرد رو به یک موضوع، حساس یا علاقمند می‌کنیم. در بررسی‌ها فهمیدیم بیشتر افراد از جغرافیا بدشون میاد. مورد داشتیم در مدارس به جغرافیا می‌گفتند: « جُغی لعنتی». برای علاقمند کردن دانش‌آموزان و سایر اقشار اومدیم یک اشتباه لُپی در بیان مجری قرار دادیم و ایشون جمله‌ی معروفِ « به سفر، قطر کرد» را ایراد کردند.

شوخ طبعی گوینده

کارشناس۴: یه روش دیگه داریم که اسمِ خاصی نداره. ولی به نوعی با شوخ‌طبعی گوینده مرتبطه. در تلفظِ اشتباه «موزه‌ی لوور» از این روش استفاده شد. که واقعا خلاقیت و شوخ‌طبعی سخنران در حد اعلاء بروز می‌کنه و باعث شادی و یادگیری بالا هم می‌شه. خیلیا بعد از اون ماجرا فهمیدن موزه‌ی لوور چیه. کجاست و به چه دردی می‌خوره.

 

 

کارشناس۵: یک روش دیگه هم داریم، بیشتر در یادگیری زبان‌های خارجی کاربرد داره. به این ترتیب که شما یک جمله رو قاطی پاتی زبان فارسی – زبان خارجی بیان می‌کنید. حتماً این جملات معروف رو شنیدید:

آی اَم زِ غمت وِری وِری ساری.

تِری غازِن این دِ حاوضِن شیویلینگ.

ما به سخنرانمون پیشنهاد دادیم تا ضرب‌المثلِ« عقل سالم در بدن سالم» به همان شیوه‌ای که مطلع هستید ارائه بده. تا ضمن ایجاد حساس‌سازی نسبت به این ضرب‌المثل مهم، در یادگیری زبان نیز نقشی داشته باشیم.

خبرنگارِ ما: در یک برنامه‌ی تلویزیونی، تصویر برادر یک آهنگساز فقید به جای خودشون پخش میشه. در این مورد چه‌طور؟ آیا بازهم به صورت کارشناسی این اشتباه ایجاد شده؟

کارشناس۶: این مورد رو باید کارشناسانِ کیفیت سنجیِ برنامه‌های تلویزیونی جواب بدن. ولی برای اینکه این سؤالتون هم بی جواب نمونه بهتون می‌گم که:

خیلی وقت‌ها پیش میاد که فردی رو می‌بینید که قیافه‌اش براتون ‌آشناست اما اسمش یادتون نمیاد. در مورد تیم آقای ایکس، دقیقاً موضوع برعکس شده یعنی اسمِ فرد رو می‌دونستن اما قیافه یادشون نمی‌آمده. که کاملاً قابل اغماضه.

پایان پیام

کد خبر : 91311 ساعت خبر : 11:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=91311
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات