فیلم خوک دیوانه‌وار است

خوک کمدی‌ای ابزورد و دیوانه‌‌وار است

پایگاه خبری گلونی، مهرداد حسین‌زاده: خوک کمدی‌ای ابزورد و دیوانه‌‌وار است که شباهتی به فیلم کمدی قبلی مانی حقیقی یعنی پنجاه کیلو آلبالو ندارد. البته نمی‌توان انتظار فیلمی در سطح «اژدها وارد می‌شود» یا «پذیرایی ساده» را از آن داشت.

مهم‌ترین ویژگی خوک، جلوه‌های بصری فیلم و نوع قاب‌بندی پلان‌های آن است که با دیگر محصولات سینمای ایران متفاوت است؛ و نشان می‌دهد که برای حضور در جشنواره برلین حتماً نیاز نیست بخش چرک جامعه را به شکل اغراق‌آمیز نشان داد.

خوک با رویکرد مناسبی شروع می‌شود و به‌خوبی فضای آن برای بیننده ترسیم می‌شود. اما هرچه جلوتر می‌رویم انگار ایده‌های آن ته می‌کشد و کم‌کم از ریتم می‌افتد.

فیلم در ایده‌های اولیه‌اش متوقف مانده و در فقدان یک روایت یکپارچه، بسیار بلاتکلیف ادامه پیدا می‌کند. به‌گونه‌ای که هیچ‌کدام از خرده‌پی‌رنگ‌های فیلم‌نامه نمی‌توانند به یک کلیت منسجم و قابل ارجاع برسند

داستان خوک در مورد یک کارگردان ممنوع الکار با بازی خوب حسن معجونی است که در زندگی شخصی خودش دچار مشکل و توهم شده و هم‌زمان قاتلی در شهر یک‌یک کارگردان‌ها را می‌کشد.

همین کافی است تا فیلم حقیقی فضای ابزوردی به خود بگیرد و دنیای هذیانی فیلم شکل بگیرد.

در این فیلم به‌صورت غیرمستقیم به قتل‌های زنجیره‌ای، روابط پشت پرده سینما و فضای مجازی پرداخته می‌شود. اما متأسفانه بازهم همه‌ی مشکلات به مردم برمی‌گردد و آن‌ها مقصر شناخته می‌شوند.

البته این مورد شاید به خاطر بعضی ملاحظات هم باشد. پایان‌بندی خوک، همه‌چیز را در سطح کنایه به تأثیرپذیری افکار عمومی از فضای مجازی نگه می‌دارد و فیلم درنهایت نمی‌تواند به انتظارات فرمی‌ای که از ابتدا برای ما ایجاد کرده، پاسخی شایسته بدهد.

نکته مثبت دیگری هم که به‌زعم نگارنده باید در مورد فیلم نوشت، موسیقی خوب آن است. چه موسیقی متن فیلم و چه صحنه‌های موزیکال آن. درواقع می‌توان گفت موسیقی به‌خوبی روی فیلم نشسته است.

در کل خوک فیلمی است که قطعاً ارزش دیدن دارد. هرچند شاید خیلی هم درخشان نباشد.

پایان پیام.

کد خبر : 91607 ساعت خبر : 0:56 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=91607
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات