مرزهای ابتذال و سه برادر خداوردی

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: جغوربغور، مادرشوهر، شله‌ شله، شما خونه‌تون مورچه داره، تخم دو زرده، شاباش شاباش، تشت شیر و… اینها نام‌های ترانه‌هایی هستند که گروه «سه برادر خداوردی» اجرا کرده است.

این گروه سه نفره آهنگ‌هایی با موضوع روز می‌سازد یا مثلا در ترانه‌ها به موضوع روز مثل «همه هزینه‌ها برای تو می‌شه» یا «اکستنشن تهرانی» اشاره می‌کند.

در وهله اول باید به این سه برادر تبریک گفت که یک گروه تشکیل داده‌اند و مشغول کار موسیقی هستند. پس هیچ کس نمی‌تواند به آنها بگوید شما چرا می‌خوانید؟ دوست دارند می‌خوانند و لابد طرفداران خودشان را هم دارند.

نکته اما اینجاست که این گروه در کجای رده‌بندی موسیقی امروز ایران قرار می‌گیرد؟ ترانه‌هایشان چقدر ترانه است؟ چقدر در طنز و هجو موفق بوده‌اند و چقدر در ساخت کلیپ خوب عمل کرده‌اند؟

این موارد البته به اینستاگرام ربط ندارند چون ممکن است بسیاری این کلیپ را در اینترنت ببینند و خوش‌شان هم بیاید اما مسئله اصلی چیز دیگری است.

جنس موسیقی سه برادر خداوردی

مسئله اصلی این است که نهادها و ارگان‌ها وقتی می‌خواهند از یک گروه موسیقی دعوت کنند باید به کیفیت گروه فکر کنند. نهادی مثل شهرداری باید برای دعوت از یک گروه موسیقی اصولی داشته باشد و طبق آن از گروه‌ها دعوت کند.

موسیقی برادران خداوردی یک موسیقی برای مجلس عروسی است. آنها در عروسی می‌خوانند و کارشان بسیار خوب است که آهنگ‌هایی مناسب عروسی دارند و می‌توانند یک مجلس عروسی را گرم کنند.

این کار علاوه بر هنر، شرافت‌مندانه هم است. در صفحه‌شان هم دائم تبلیغ می‌کنند برای حضور در مجالس. تا اینجا هم کارشان عیب ندارد.

اما آیا نهادها برای مراسمی چون جشن رمضان یا عیدنوروز و یا مراسم شاد دیگر باید از این گروه‌ها دعوت کنند؟

یعنی رواست به جای گروه‌های سنتی و پاپ خوب، از گروهی دعوت بشود که در جشن رمضان آهنگ «شما خونه‌تون مورچه داره» بخواند؟

من قصد ندارم که بگویم کار این سه برادر کیفیت ندارد و یا سطح پایین و سخیف است. آهنگ‌های آنها برای یک شب عروسی شاد عالی است اما آیا خارج از شب عروسی هنری برای ارائه دارند؟

در ایران و تهران گروه‌های بسیار خوب سنتی و پاپ هست که اتفاقا عروسی هم نمی‌روند و چشم‌شان به همین جشن‌های رمضان و بودجه دستگاه‌های دولتی است.

آیا شهرداری نباید از یک گروه خوب با تنظیم عالی و اشعار مناسب و صدای استاندارد برای جشن‌هایش دعوت کند؟ آیا وظیفه دستگاه‌های دولتی و فرادولتی این است که از «شما خونه‌تون مورچه داره» حمایت کنند؟

من عقیده دارم «شما خونه‌تون مورچه داره» در شب عروسی آهنگی مناسب و در خارج از شب عروسی مصداق عینی ابتذال است.

پایان پیام

کد خبر : 91923 ساعت خبر : 1:44 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=91923
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

به درد شب عروسی هم نمیخورن
البته بستگی داره عروسی کی باشه