کتاب پسته لال سکوت دندان‌ شکن است

کتاب «پسته لال سکوت دندان‌شکن است» سومین آلبوم شعر فرانوی اکبر اکسیر که با درونمایه طنز سروده شده است، با زبانی ملموس و عینی، معضلات اجتماعی را بیان می‌کند.

پایگاه خبری گلونی؛ سمیه باقری حسن‌کیاده: اگر شما هم مثل من‌ از آن دسته آدم‌هایی هستید که نوروز پسته‌ی کیلویی ۸۵ هزار تومان خریده‌اید و از بخت بد نصفشان خندان بوده‌اند و نصف دیگرشان لال (بخوانید بسته)! باید خدمتتان عرض کنم که با یک دهم همین پول می‌توانستید کتابی بخرید که هم حکایت پسته‌های لال و بسیاری از معضلات دیگر را برایتان با زبان شعر و طنز بیان کرده است و هم کم‌تر جلوی مهمان‌های نوروزی‌تان خجالت‌زده شوید!

کتاب «پسته لال سکوت دندان‌شکن است» سومین آلبوم شعر فرانوی اکبر اکسیر است که با درونمایه طنز سروده شده است.

در این مجموعه علاوه بر شعر، یک مقدمه نه چندان کوتاه در ابتدای کتاب از خود شاعر آمده که ضمن معرفی خود، از فقدان منتقد و نشریه اختصاصی شعر گله‌مند است و نیز تولید انبوه شعر و تکرار حرف و حدیث های مالیخولیایی را در جامعه ادبی امروز، بزرگترین آفت شعر جوان می داند و می‌گوید: « مَثَل معروفی می گوید: قورباغه‌ها، قورباغه می‌زایند! صفحات شعر ما اغلب لبریز از صدای قورباغه‌هایی است که در شیلات شعر، بچه ماهی به ثبت رسیده بودند!»

شعر فرانوی اکسیر، ملموس، عینی و به زبان ساده است اما در مهندسی کلمات و کاربرد زبان ساختارمند. کوتاهی و ایجاز و نیز استفاده از طنز نهان اشعار وی را بسیار مقبول نظر مخاطبانش قرار داده است.

اکبر اکسیر که او را پدر شعر فرانو می‌دانند در جایی گفته است: شعر فرانو با پرهیز از عاشقانه ‌لوس می‌تواند با لحنی معصومانه و طنز‌آلود به معضلات اجتماعی بپردازد و در جذب مخاطب موفق باشد.

شعری از کتاب

از آجیل سفره عید چند پسته لال مانده است
آنها که لب گشودند، خورده شدند
آنها که لال مانده اند، می شکنند
دندانساز راست می‌گفت
پسته لال، سکوت دندان شکن است

این مجموعه اشعار زیبا را بخوانید و لذت ببرید.

پایان پیام

کد خبر : 92411 ساعت خبر : 2:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=92411
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات