قلیان برای بچه‌ها مفید است

به گزارش ایسنا در حال حاضر الگوی مصرف دخانیات تغییر کرده‌است. متأسفانه برخی از خانواده‌ها به همراه فرزندان خود نسبت به مصرف قلیان اقدام می‌کنند.

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیانبا انتشار این خبر همان برخی خانواده‌ها، اعتراض کردند که به جای کلمه‌ی متأسفانه باید از خوشبختانه استفاده می‌شد. اینکه بچه‌ها زیر نظر والدین خود، قلیان می‌کشند خیلی هم خوب است. و دلایل دیگری، که از زبان یکی از برخی والدین می‌شنویم.

یکی از آن برخی‌ والدین‌: شرایط آموزش و پرورش به صورتی هست که جرأت نداریم، بچه‌ها رو به مدرسه بفرستیم. تصمیم گرفتیم، آموزش اولیه رو در آغوش گرم خانواده به عهده بگیریم. هر آموزشی احتیاج به ابزار و وسایل کمک آموزشی داره. مثلاً کلاس درس، تخته‌ سیاه یا وایت برد داره. در این نوع خاص از آموزش هم، قلیان بعنوان وسیله‌ی کمک آموزشی انتخاب شد. چون در تمام مواد درسی کاربرد داره.

فرضاً درس نقاشی و خلاقیت. بچه با تولید انواع دود مثل حلقه حلقه، دود در حباب، دود به شکل قلب، به شکل گُل و انواع دیگه، خلاقیتش رشد می‌کند.

بنده فرزندم در رعایت نوبت در سُرسره بازی، همیشه مشکل داشت. در مدتی که به آموزش قلیان‌کشیدن پرداختیم، رعایت نوبت رو هم یاد گرفت.

قلیان در آموزش تاریخ هم مفیده. بچه‌ی بزرگم به راحتی جنبش تنباکو رو یاد گرفت. در صورتی که قدیم ما اصلاً نمی‌دونستیم تنباکو چیه؟ الان به راحتی فرزند ۱۲ ساله‌ی من تفاوت پیپ رو با چپق و سیگار و قلیون براتون توضیح می‌ده به همراه تاریخچه‌ی تولیدشون.

قلیان در زبان فارسی

این وسیله در آموزش دیکته و گفتاردرمانی هم کاربرد داره. برای نمونه کلماتِ قلیان- غلیان- فراق- فراغت- غوره- قورمه- غربت- رقابت- غریب- قریب و …. که یکی در میون قاف و غین دارند همیشه بچه‌ها رو به اشتباه می‌اندازند. اما به دلیل استفاده زیاد صدای ق در قل قلِ قلیان، دیگه در دیکته اشتباه نخواهند کرد.

برای گفتار درمانی‌ هم اونقدر قُل قل می‌شنونن که دیگه جمله‌ی قوری گل قرمزی رو روان بیان می‌کنن. و نمی‌گن گوری قل گرمزی…

از همه مهمتر بچه‌ها از تلفن همراه جدا شدند و در جمع خانواده حضور دارند.

البته ما منکر مضرات قلیان نیستیم. اما بالاخره هر وسیله‌‌ی آموزشی، معایبی داره. تخته‌ی گچی با تولید گرد و خاک برای ریه مضر هست. و تخته‌ی وایت برد هم به دلیل انعکاس نور برای چشم مضره.

در آخر با این روش، بچه‌ها رو کارآفرین بار می‌آوریم. در واقع اونها با یک شغل پردرآمد و مورد نیاز جامعه آشنا می‌شوند.

پایان پیام

کد خبر : 94464 ساعت خبر : 6:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=94464
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات