فرهنگ لغات و اصطلاحات هواداری فوتبال

فرهنگ لغات و اصطلاحات هواداری فوتبال

پایگاه خبری گلونی، محسن فراهانی: شما اگر در زمان پخش بازی فوتبال کنار یک هوادار فوتبال بنشینید، عبارت‌ها و جملاتی را می‌شنوید که شاید برای شما عجیب و بی‌معنی به نظر برسند. ما در این مطلب معانی و تعاریف این عبارات را آورده‌ایم. معانی و تعاریفی که صرفاً فوتبالی هستند.

فرهنگ لغات و اصطلاحات هواداری فوتبال

بزن لامصب

تماشاچیانِ با ادبِ فوتبال وقتی مهاجم تیم خودی با دروازه‌بان تیم حریف روبه‌رو می‌شود، این عبارات را فریاد می‌زنند. بی‌ادب‌ها قدرت انتخاب بیشتری در بین این عبارات دارند.

ناموساً من بودم گلش می‌کردم

تماشاچی به محض گل نکردن توپ توسط بازیکن خودی، با قیافه‌ای مارادونامآبانه این جمله را به بغل‌دستی‌اش می‌گوید. بغل‌دستی‌اش هم این ادعا را تایید می‌کند. ادعاهایی که هرگز ثابت نمی‌شوند.

دِ بده به اون

تقاضای ارسال پاس به بازیکنی که در موقعیت بهتری قرار دارد.

مگه کوری؟

زمانی‌که بازیکن مورد نظر پاس اشتباه می‌دهد، تماشاچیان از این پرسش استفاده می‌کنند تا علت این ناکارآمدی را جویا شوند؛ اما این کوشش نیز هم‌چون تلاش برای مشخص شدن علت ناکارآمدی برخی مدیران بی‌نتیجه می‌ماند.

 جان مادرت بگیرش

 این عبارات همراه با حالتی ملتمسانه خطاب به دروازه‌بان خودی، زمانی که با مهاجم تیم حریف تک‌به‌تک شده است گفته می‌شود.

 خاک بر سر به هیچ توپی نه نمی‌گه

 همان‌طور که از لحن جمله مشخص است دروازه‌بان فوق‌الذکر در مهار توپ ناموفق ظاهر شده است. همان‌طور که برخی در مهار تورم و گرانی.

 ناموساً اگر من بودم می‌گرفتمش

 باز هم یکی دیگر از همان ادعاهایی که هرگز ثابت نمی‌شود. همان‌طور که برخی ادعا می‌کنند اگر من رئیس بودم، دلار سه عدد هزار تومان معامله می‌شد.

 حالا عیبی نداره، فعلا یکی عقبیم

 تلاشی نافرجام برای دل‌‌داری دادن به خود. همان‌طور که پس از تلاش‌های نافرجام می‌گویند: حالا مگه چی شده؟ اتفاقاً این شکست‌ها ما رو قوی‌تر و متحدتر می‌کنه.

 مرتیکه دو تا مهاجم بیار تو

 یک جمله‌ی امری-خواهشی خطاب به مربی تیم خودی. در این‌جور مواقع معمولاً مربی به حرف کسی گوش نمی‌دهد و به ترکیب تیمی که چیده است دست نمی‌زند. حتا اگر یکی از آن‌ها مدام گل به خودی بزند.

ای بابا اینا هم که فقط بلدن بزنن زیرش

تیم حریف وقتی یک گل می‌زند و یا چند امتیاز از ما می‌گیرد، شروع می‌کند به زدن زیر توپ. این موضوع یک داستان تکراری است اما بسیاری هستند که از این اتفاق درس نمی‌گیرند و مدام امتیاز می‌دهند.

داور با اوناست. خریدنش انگار

داورها را فیفا انتخاب می‌کند و آموزش می‌دهد. از طرفی هم، خود فیفا تمامی مسابقات بین‌المللی را برگزار می‌کند. فیفا تشکیل شده از اعضای چند کشور که در یک کشور مستقر است و بودجه‌ای مشخص دارد.

خاموش کن اون تلویزیون لعنتی رو

هواداران یک تیم پس از شکست تیم‌شان چشم دیدن خوشحالی تیم حریف را ندارند. آن‌ها معمولاً چند دشنام به تلویزیون می‌دهند و به خاطر ضعف یک تیم یا یک فرد، کل فوتبال را زیر سوال می‌برند.

من دیگه به قبر بابام بخندم از اینا طرفداری کنم

این جمله از روی احساسات و خشم ادا می‌شود و تنها تا بازی بعدی اعتبار دارد. هر چهار سال یک بار این جمله را از برخی‌ها می‌شنویم؛ اما چهار سال بعد این افراد مجدداً به هواخواهی از یک تیم بلند می‌شوند. نه تنها خودشان، بلکه دست چهار پنج نفر دیگر را هم می‌گیرند و می‌برند. جام‌جهانی فوتبال هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 94796 ساعت خبر : 11:08 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=94796
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات