هنوز ۲۶ درصد کمبود آب داریم

هنوز ۲۶ درصد کمبود آب داریم

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از آنجا که میانگین بارش بلندمدت کشور از ابتدای مهر تا پایان خرداد ۲۲۱ میلی‌متر است؛ امسال نسبت به بلندمدت ۲۶ درصد کمبود بارش را تجربه کردیم.

با بارش‌های بهاری امسال در فروردین ماه خصوصا در شهرهای شمالی و غرب کشور این تصور برای خیلی از ما ایجاد شد که از مشکل طاقت فرسای کم آبی به واسطه همین بارش‌های سیل آسا رهایی یافتیم. اما آن‌چه آمار و ارقام نشان می‌دهد ما نسبت به مدت مشابه پارسال عقب هستیم.

هنوز ۲۶ درصد کمبود آب داریم

با گرم‌تر شدن زمین و تغییر دادن پوشش‌های گیاهی به عمد که اغلب توسط ما انسان‌ها صورت می‌گیرد روز به روز کشور به خشکسالی نزدیک‌تر می‌شود. درست مثل یک سرنوشت مقدر که رهایی از آن کار ساده‌ای نیست.

استفاده بیش از حد ما از زمین، از بین بردن طبیعت و استفاده از زمین‌ها برای ساخت و ساز گسترده‌تر کردن دامنه شهرها، محیط زیست کشورمان را به قهقرا برده است.

اگر با خودمان روراست باشیم در این سه چهار دهه اخیر ما بیش‌ترین آسیب را به محیط زیست وارد کرده‌ایم. اما حالا که مشکل کم آبی و بی‌آبی پیش آمده تقریبا همه‌مان پنبه در گوش قرار داده و این وظیفه صرفه‌جویی در مصرف آب را به دیگری واگذار می‌کنیم.

حتی خیلی از ما معتقدیم چون بقیه رعایت نمی‌کنند پس رعایت کردن ما هم دردی را دوا نمی‌کند. پس چرا بی‌خودی به خودمان سخت بگیریم؟!

یک زمانی بود که نگران نسل‌های آینده بودیم ولی حالا واقعا اگر با همین روال پیش برویم تا چند سال دیگر امکان زندگی کردن در بسیاری از شهرهای کشور از بین خواهد رفت.

استفاده صحیح و بهینه از منابع آب کشور

اگر کمی بیش‌تر با خودمان روراست باشیم ما هنوز مثل کشورهایی که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند امکانات زندگی در آن شرایط را نداریم و فکر هم نمی‌کنم فعلا به فکر تکنولوژی مناسب با آن آب و هوا باشیم.

پس تنها راهی که می‌ماند استفاده صحیح و بهینه از منابع آب کشور است. این موضوع واقعا یک وظیفه ملی است. برای حمایت از صرفه‌جویی در مصرف آب هرچه برنامه و تبلیغات باشد، باز عم برای فرهنگ‌سازی کم است.

پایان پیام

کد خبر : 95348 ساعت خبر : 7:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=95348
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات