بازدید راهنمایان طبیعت‌گردی و فرهنگی از منطقه حفاظت شده باشگل

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تاکستان از بازدید راهنمایان طبیعت‌گردی و فرهنگی از منطقه حفاظت شده باشگل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلُوَنی به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیاوش غیاثوند سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تاکستان گفت: به منظور معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان قزوین و استفاده از ظرفیت‌های منطقه حفاظت شده باشگل برای توسعه گردشگری و طبیعت‌گردی تعداد ۵۰ نفر از راهنمایان طبیعت‌گردی از منطقه حفاظت شده باشگل بازدید کردند.

سیاوش غیاثوند افزود: این برنامه یک روزه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین انجام شد.

بازدید راهنمایان طبیعت‌گردی و فرهنگی از منطقه حفاظت شده باشگل

وی در پایان اظهار کرد: در این برنامه راهنمایان طبیعت‌‌گردی با همراهی کارشناسان و محیط‌بانان محیط زیست از منطقه باشگل و قلعه تاریخی قز قلعه بازدید و با قابلیت‌های طبیعی و گردشگری منطقه آشنا شدند.

باشگل

منطقه حفاظت شده باشگل با مساحت ۲۵ هزار و ۱۲۵ هکتار بخشی از حوزه استحفاظی شهرستان تاکستان است که نام آن از روستای متروکه باشگل که در مرکز منطقه قرارداد، گرفته شده است.

با توجه به اهمیت زیستگاهی و جمعیت های حیات وحش موجود در این ناحیه، این منطقه از سال ۱۳۷۵ به عنوان منطقه حفاظت شده به فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه شد.

برای دسترسی به این ناحیه، شبکه ای از راه های ارتباطی در منطقه وجود دارد که به یکدیگر متصل بوده و با سایر راه های موجود در ناحیه در ارتباط اند.

پوشش گیاهی منطقه باشگل از نوع فلور ایرانی– تورانی و شامل گونه های مختلف بویژه گونه هایی از خانواده گون، گرامینه، کمپوزیته وگونه های اسپرس، گل گندم، بومادران، خارشتر، ورک، شیرین بیان، و… است.

همچنین درختچه و بوته هایی از انواع بنه و بادام کوهی نیز در منطقه دیده می شود.

باشگل فاقد هرگونه رودخانه دائمی پرآب است. با این وجود، در محدوده منطقه، چشمه های دائمی که در تمام فصول سال آب دارند وجود دارد که از معروفترین آنها چشمه باشگل، بانچال و نیکچه را می توان نام برد.

هرچند که محدودیتی از نظر آب برای وحوش منطقه دیده نمی شود، با این حال استقرار آنها در این منطقه در فصول پرآب به حداکثر می رسد و ساخت چند آبشخور توسط اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین در این زیستگاه نیز شرایط ویژه ای را برای افزایش حیات وحش و تنوع گونه ای موجود در آن به همراه داشته است.

پایان پیام

کد خبر : 95980 ساعت خبر : 2:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=95980
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات