سایت عصر آهن تبریز تاریخ این شهر را دگرگون کرد

اجساد در سایت عصر آهن تبریز به صورت جنینی دفن شده‌اند و حالت بدن و صورتشان به دلیل اعتقاد دینی مهر پرستی در جهات متفاوت است.

پایگاه خبری گلونی، نوشین ضیایی: اصولا گورستان و مرده و هر چیزی که مربوط به مرگ باشد برای انسان خوشایند نیست ولی هنگامی که زمانی از روی آن اتفاق می گذرد و سالیان سال زمان از لابه‌لای تاریخ عبور می کند آدمی مشتاق میشود تا در مورد حتی مرگ گذشتگان خود بداند.

موزه عصر آهن تبریز

سایت عصر آهن تبریز را برای دیدن گورستان قدیمی انتخاب کردم. علت قرار گرفتن کلمه سایت در کنار کلمه موزه این است که در کل موزه هایی که به شکل طبیعی در محوطه کاوش های باستان شناسی برقرار شده و در آن آثار کشف شده بدون تغییر و دستچین شدن به نمایش در می آیند، به نام سایت موزه معروف می‌شوند.

وارد خیابان خاقانی و سپس خیابان روشنایی شدم و به مسجد کبود رسیدم. جنب آن موزه بود که آثار بدست آمده در سال ۱۳۷۶ کشف شده‌اند.

بعضی گورها ساده است و بعضی مربعی شکل با ظروف سفالی که این ظروف سفالی کشف شده که به رنگ تیره است نشان می‌دهد این گور در زمان عصر آهن بوده است. زن‌ها با جواهرات و نوجوانان با دو ظرف سفال و کودکان با اسباب بازی و مردها با ابزار جنگی دفن شده‌اند.

گورستان مهرپرستی تبریز

اجساد در سایت عصر آهن تبریز به صورت جنینی دفن شده‌اند و حالت بدن و صورتشان به دلیل اعتقاد دینی مهر پرستی در جهات متفاوت است.

اجسادی که قبل از ظهر دفن می‌شدند به سمت شرق و اجسادی که بعد از ظهر دفن می‌شدند به سمت غرب بوده‌اند. اما بدون توجه به جهت دفن همواره صورت جسد به سمت شمال قرار می‌گرفته‌ است.

موزه را از طریق پل به قسمت‌های مختلف ارتباط داده‌اند و هنگامی که روی این پل ها عبور می‌کنی و زیر پای خود گورها را میبینی انگار از عالمی به عالم دیگر منتقل می‌شوی وقطار زمان تو را به سمت عقب حرکت می‌دهد.

گورستان ۳ هزار ساله

با عبور از مسیری به سمت مسیر دیگر متوجه گورهایی شدم که سفال های بیشتری داشت، نشان از اعتقاد به زندگی بعد از مرگ می‌داد و هر چه تعداد سفال‌ها و ابزار دفن شده بیشتر بود اختلاف طبقاتی را در آن دوران ، به اثبات می‌رساند.

نحوه نگهداری اسکلت‌ها را از مسیول موزه پرسیدم، گفت: با استفاده از مواد شیمیایی، نمک های خاک را از بین برده‌اند و روی اجساد با پارالویید تثبیت جزیی انجام شده‌است و برای از بین رفتن رطوبت دستگاه فن در دیوارها و سقف کار گذاشته‌اند و رطوبت داخل قبرها را با قرار دادن مواد سیلی کاژل که دفع کننده رطوبت است به حداقل رسانده‌اند.

گزارش تصویری

پایان پیام

کد خبر : 98178 ساعت خبر : 11:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98178
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات