کلیچه و شورمزه غذای خوشمزه‌ مهاباد

کلیچه و شورمزه غذای خوشمزه‌ مهاباد

پایگاه خبری گلونی، پوران رسول بهی: مزه‌ دلچسب کلیچه و شورمزه گاهی تا مدت‌ها در دهان می‌ماند و خاطره‌ها را برایت مرور می‌کند.

شاید هم طعم وبوی یک غذا شما را کیلومترها به دنبال خود بکشاند. زیاد دور نمی رویم سری می‌زنیم به مهاباد یکی از شهرهای زیبای آذربایجان غربی که مردمش کرد زبانند و فرهنگ خاص خودشان را دارند.

یکی از غذاهای خوشمزه این شهر کُلچه و شورمزه است که در مکان‌های پررفت و آمد مانند گوشه و کنار چهارراه‌ها یا دم در دانشگاه‌ها یا مکان‌های تفریحی و گردشگری مثل پارک‌ها، بازارچه‌ها و تفرجگاه سد مهاباد به فروش می‌رسد.‌

کلیچه از خمیرنان لواش تهیه می‌شود که آن را با وردنه پهن و گرد و سپس در روغن سرخ می‌کنند.

شورمزه هم نخودهای پخته شده است که با پیازداغ فراوان و نمک وزردچوبه خوش عطر و بو می‌شود.

نخودها را در کلوچه می‌پیچند و به آن فلفل قرمز می‌زنند و سرو می‌کنند،گاهی هم با نوشیدن چند جرعه دوغ محلی طمع خوش آن را به یادماندنی و دلچسب می‌کنند.

طرز تهیه کلیچه و شورمزه

کلیچه وشورمزه یکی از غذاهای محلی مهاباد بوده که از دیرباز مردم در روزهای خاص برای پذیرایی در مجالس یا نذری به ویژه در شب ۲۷ رمضان آن را می‌پختند.

البته برای پذیرایی در مجالس نانی دیگر هم هست که به همراه کلوچه و شورمزه می‌پزنند که اسمش کَلانه است. کلانه را که درلای آن سبزی هایی چون سیرکوهی وتره ریخته شده همچون کلوچه در روغن سرخ می‌کنند.

ناگفته نماند که فروش شورمزه به عنوان غذایی خیابانی به سال های ۱۳۴۰ برمی‌گردد که فروشنده‌ها نخود را در دیزی‌های بسیاربزرگ می‌پختند وبعد آن را در ظرف‌هایی کوچک می‌ریختند یا در کاغذی می‌پیچیدند و به دست مشتری می‌دادند.

غذاهای محلی مهاباد همانند غذاهای دیگر شهرهای ایران، نشان از محبت و خونگرمی مردمش دارد.

غذایی که از خانه‌ها به خیابان‌ها آمده تا هم امرار معاشی برای مردمش باشد وهم خاطره‌ای خوش در یاد مسافران و گردشگران.

این را هم بگویم که کلیچه ریخت قدیمی واژه کلوچه است که مردم مهاباد هنوز این واژه را به کار می‌برند.

پایان پیام

کد خبر : 98580 ساعت خبر : 10:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98580
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات