اخبار احتکار خسته‌ام کرده است

سخنگوی سازمان تعزیرات اعلام کرد: ۶ هزار تن میلگرد احتکار شده در انبار یک کارخانه کشف شد.

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: دیگر خسته شده‌ام از اینکه ارقام اقلام احتکار شده را محاسبه کنم و بعد نتیجه‌گیری کنم که هر محتکر با احتکار آن چه مقدار سود به جیب مبارکش می‌زند.

کاملاً واضح است که ۶۰۰۰ تن یعنی ۶ میلیون کیلوگرم. و هر کیلو آهن هر مقدار تومانی که باشد در این ۶ میلیون ضرب می‌شود و بازهم یک رقم نجومی به دست می‌آید. آنوقت مثل ماجرای سلطان سکه و سلطان ارز و جوان وارد کننده خودروهای لوکس، اول دهانمان باز می‌ماند که در این اوضاع بد اقتصادی بعضی‌ها چه پول‌هایی به جیب می‌زنند. دوم دست مریزاد می‌گوییم به تعزیرات که به موقع آنها را ناکام گذاشت. و سوم امیدوار می‌شویم که دوباره روزهای خوب اقتصادی به زودی برمی‌گردند. هر بار دارد این اتفاقات می‌افتد و عکس‌العمل ما تکرار می‌شود.

عملکرد مغز

اینبار می‌خواهم از منظر دیگری موضوع را بررسی کنم.

عملکرد ذهن آدمها با یکدیگر متفاوت است و همین عملکرد مختلف سبب می‌شود تا در شرایط یکسان تصمیم‌های متفاوتی بگیرند. در واقع تمام رفتارهای بد و خوب ما مربوط می‌شود به عملکرد مغزمان. مثلاً کسانی که نیم‌کره راست مغزشان فعال است، با دست چپ کار می‌کنند.

یا مثلاً در مغز میانی بخشی وجود دارد به نام «پل مغزی». کسانیکه موقع رد شدن از خیابان از پل عابر پیاده استفاده نمی‌کنند. این بخش پل مغزیشان خوب کار نمی‌کند.

همچنین مغز به چهار لوب آهیانه، لوب پیشانی، لوب گیجگاهی و لوب پس‌سری تقسیم می‌شود که هر یک عملکرد متفاوتی دارند.

کسانی که «لوب آهیانه»‌ فعالی دارند. در هنگام بروز حادثه به خصوص حوادث اقتصادی فقط می‌ایستند و «آه» می‌کشند و هیچ حرکت مثبتی انجام نمی‌دهند.

«لوب پیشانی» در بویایی فرد شرکت دارد و اگر خوب عمل کند، فرد خیلی زود می‌‌تواند بوی افزایش قیمت‌ها را بشنود و اجناس را «احتکار» کند. البته در مورد احتکار کننده «میلگرد» علاوه بر فعالیت لوب پیشانی ایشان یک احتمال دیگر هم وجود دارد.

خاطره میلگرد

اینکه ایشان در کودکی خاطره نوستالژیک عجیبی با میل‌گرد‌های مادرشان داشته‌اند. از همان میل‌های بافتنی که یک میله پلاستیکی نازک دو میل را بهم وصل می‌کند و برای بافتن کلاه و هر چیز گرد کاربرد دارد. ایشان وقتی بزرگ می‌شود با نوع میلگرد پسرانه و مردانه یعنی میلگردهای ساختمانی ارتباط عاطفی و نوستالژیک برقرار می‌کند و اینطور می‌شود که ۶ هزار تن میلگرد را احتکار می‌کند.

به این ترتیب محتکران کار خطایی انجام نمی‌دهند، فقط طبق عملکرد مغزشان جلو می‌روند. یک نمونه جالب جانور وجود دارد به نام «آب دزدک دریایی» که مغز ندارد و فقط یک بافت عصبی پراکنده دارد. اگر دیدید کسی آب را احتکار کرد یا آب را دزدید مشابه آب دزدک، بدانید دست خودش نیست و مشکل مغزی دارد.

اگر شنیدید یک فردی در جایی مثل آبیک، پکیج را احتکار کرده‌است، دهانتان باز نماند، بررسی کنید شاید لوب گیجگاهیش زیادی فعال است. و ایشان در این شرایط گیج شده‌است و نفهمیده است که چه چیزی را احتکار کند و رفته‌است سراغ پکیج.

به این ترتیب به جای دلخوری از اینهمه احتکار و نابسامانی، دلتان برای محتکرین می‌سوزد زیرا همه‌شان دچار عارضه مغزی هستند. و عملکرد مغزشان نرمال نیست.

پایان پیام

کد خبر : 98743 ساعت خبر : 11:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98743
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات