شنا و تفریح در رودخانه زاب در آذربایجان غربی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مردم شهر پیرانشهر، تابستان داغ را با شنا و آبتنی در رودخانه زاب سپری می‌کنند.

حاشیه رودخانه زاب یکی از تفرج‌گاه‌ها و مکان‌های تفریحی مردم پیرانشهر است.

رودخانه زاب یکی از مهمترین رودخانه‌های ایران است که از ارتفاعات زاگرس در شمال غربی ایران سرچشمه می‌گیرد و بعد از گذشتن از پیرانشهر، به پشت سد سردشت می‌رود و بعد از آن وارد کشور عراق می‌شود و به دجله می‌ریزد. در حاشیه رودخانه زاب پیرانشهر، باغ‌ها و مراتع بسیاری وجود دارد.

اگر از سردشت به سمت پیرانشهر حرکت کنید، جلوه‌های زیبایی از رودخانه زاب را خواهید دید و یکی از بکرترین مناطق جنگلی ایران را تماشا خواهید کرد.

جاده میان سردشت و پیرانشهر یک جاده کوهستانی پرخطر است، پس بهتر است شب‌ها در این جاده تردد نکنید و هنگام رانندگی در آن با احتیاط برانید و دائم مواظب روبروی خود باشید.

مردم پیرانشهر در اغلب ماه‌های سال در کنار این رودخانه اتراق می‌کنند و ساعاتی را با خانواده خوش می‌گذرانند.

البته برخی هم این رودخانه را با کارواش اشتباه می‌گیرند و ماشین خود را به میان رودخانه می‌برند و آن را تمیز می‌کنند.

رود کلوی (زاب) از گردنه میدان با ۲۱۴۰ متر ارتفاع از سطح دریا سرچشمه می‌گیرد و از شرق به غرب جاری می‌رود. سپس جریان خود را به سوی جنوب منحرف می‌کند و در دره‌ای عریض و مستقیم در پیرانشهر به سوی سردشت ادامه پیدا می‌کند و بعد از آن سوی سردشت یعنی ابتدای جلگه به هنگام خروج از ایران به طرف غرب جریان پیدا می‌کند و سرانجام به دجله می‌ریزد.

عکس‌هایی که می‌بینید، در منطقه خدرآباد پیرانشهر گرفته شده است؛ جایی که یک رودخانه کوچک به زاب می‌پیوندد و رودخانه زاب آنقدر عمیق می‌شود که بشود از درون تخته سنگ‌های بزرگ به درون آن شیرجه زد.

گر به ارومیه و آذربایجان غربی سفر می‌کنید، می‌توانید در یک روز از مهاباد به سمت سردشت و از سردشت به سمت پیرانشهر و از پیرانشهر به مهاباد برگردید. جاده مهاباد به سمت سردشت نیز یکی از زیباترین جاده‌های ایران است، اما در هر دو جاده باید آرام برانید. سفر به شمال غربی ایران و ارتفاعات زاگرس در منطقه سردشت و پیرانشهر را به شما توصیه می‌کنیم.

عکس‌هایی از رودخانه زاب

پایان پیام

کد خبر : 98777 ساعت خبر : 11:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98777
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات