محیط زیست خزر و ابعاد حقوقی، بوم شناختی و سیاسی آن

محیط زیست خزر و ابعاد حقوقی، بوم شناختی و سیاسی آن

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نشست قزاقستان و حضور بالاترین مقامات کشورهای حاشیه دریای خزر تبدیل به بحثی داغ در ایران شد.

گروهی مسئولان ایران را به کوتاهی در دفاع از حقوق اثبات شده قبلی متهم کردند و گروهی دیگر با ذکر دلایلی، به مقابله با شایعات پرداختند.

این موضوع هنوز محل بحث و جدل است. اگرچه ماجرا از سهم پنجاه درصدی ایران آغاز شد، اما به مباحث دیگری نیز کشیده شد.

محیط زیست خزر و ابعاد حقوقی، بوم شناختی و سیاسی آن

برای یافتن پاسخ در هر موضوعی، نیاز به مراجعه به اسناد تاریخی و قانونی است. سال گذشته، خانم دکتر فرشچی در بیست و هفتمین نشست پردیسان که با مشارکت موسسه بین المللی مطالعات دریای خزر(IIKSS) در رابطه با «محیط زیست خزر و ابعاد حقوقی، بوم شناختی و سیاسی آن» برگزار شده بود ایراد سخنرانی نمود و تاریخچه‌ای از همکاری‌های منطقه‌ای دریای خزر، وضعیت حقوقی، مسائل محیط زیست و وضعیت حال حاضر آن و تعامل میان کشورهای این پهنه آبی مطرح کردند.

ایشان در ابتدا به زمان شوروی اشاره نمودند که توجه به دریای خزر بدلیل کمونیستی بودن شوروی و ترس دولت‌ها از این قدرت تقریبا صفر بوده است و از طرف دیگر کشف ذخایر نفت و گاز در دریای عمان و خلیج فارس و همچنین فقدان تکنولوژی که بتواند جوابگوی استخراج در شمال و جنوب باشد باعث گردید گرایش سرمایه‌گذاری‌ها به سمت خلیج فارس و دریای عمان معطوف شود و متاسفانه دریای خزر در دراز مدت و در سده اخیر مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته است.

در واقع سیاست کشور سرمایه‌گذاری در دریای خزر نبوده و فقط تردد کشتی‌ها و مسائل شیلات در پهنه آبی پیگیری شده است.

تفاهم‌نامه‌ها درباره خزر

سرکار خانم فرشچی در ادامه به تفاهم‌نامه‌های ۱۹۲۱، ۱۹۴۰، ۱۹۵۳، ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ اشاره کردند و اظهار داشتند بر خلاف تصورات ما که در آن زمان میان شوروی و ایران تصمیماتی اتخاذ شده بود اگر به صورت دقیق مطالعه شود در می‌یابیم که تنها تردد کشتی‌ها و ماهیگیری مطرح است و تقسیمات مورد قبول بین‌المللی نیست.

خیلی از تصورات در منطقه غلط است و همچنان هم غلط است. زیرا همه شنیده‌اند که ۸۰ درصد آب ورودی دریای خزر توسط رود ولگا روسیه تامین می‌شود و می‌گویند ۸۰ درصد آلودگی نیز توسط روسیه به دریا منتقل می‌شود که این موضوع صحت ندارد و دگرسو مردم بر این باورند چون ما در سواحل خزر صنایع نداریم سهم ایران در آلودگی خزر ناچیز است.

در این روزها که در پی نشست اخیر قزاقستان، سهم ایران در دریای کاسپین و حواشی آن، به موضوع داغ تبدیل شده است، پیشنهاد می کنیم این سخنرانی را بشنوید:

برای دانلود این سخنرانی اینجا کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 98920 ساعت خبر : 11:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98920
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات