گنبد سلطانیه زنجان را از نزدیک ببینید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، گنبد سلطانیه زنجان یکی از آثار بی‌نظیر معماری ایران است.

این گنبد در ۴۰ کیلومتری شهر زنجان و ۳۰۴ کیلومتری قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از قزوین به سمت زنجان یا از زنجان به سمت قزوین بروید و تابلوهای راهنما را دنبال کنید تا به گنبد سلطانیه برسید.

اگر از زنجان به سمت قزوین می‌روید، بعد از تقریبا ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر تابلوی دسترسی به گنبد سلطانیه را می‌بینید، همان راهی که شما را به همدان و غار علیصدر و غار کتله‌خور راهنمایی می‌کند.

گنبد سلطانیه بعد از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست.

برای رسیدن به این گنبد که از آزادراه زنجان به سمت قزوین نیز با چشم غیرمسلح قابل دیدن است، ده دقیقه از سر آزاده راه باید رانندگی کنید. در مرداد سال ۹۷ که ما به دیدار این گنبد رفتیم، برای ورود به آن کارتخوان موجود نبود و شما هزینه ورود را باید نقدی پرداخت می‌کردید.

وقتی که گنبد سلطانیه را می‌بینید و از سرداب آن دیدن می‌کنید، حتما به طبقه دوم و سوم آن بروید و از بالا شهر باستانی سلطانیه را تماشا کنید تا عظمت این بنا بیشتر بر شما آشکار شود.

گنبد سلطانیه یکی از مهمترین نمونه‌های معماری ایلخانی است که تاثیر بسزایی در معماری بناهای تاریخی جهان گذاشته است و می‌توان نمونه بارز این تاثیر را در معماری کلیسای سانتاماریا دلفیوره (مریم مقدس) در فلورانس دید.

گنبد سلطانیه در سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۶۶ در فهرست آثار ملی ایران و در سال ۱۳۸۴ به عنوان هفتمین اثر ملی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

عمده‌ترین مصالح به‌کار رفته در سازه این بنا آجر است. ابداع گنبد دو پوسته پیوسته برای اولین بار در تاریخ معماری جهان در این بنا صورت گرفته است.

پایان پیام

کد خبر : 98928 ساعت خبر : 11:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98928
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

زیباست. من در سفرم به زنجان از این مسجد معروف دیدن کردم و واقعا لذت بردم زنجام شهری کوچک، زیبا با مردمانی گرم و صمیمی است.