عروسی لری اصیل در خرم آباد برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مراد امامی هابیلی مردی از تیره هابیل ایل کولیوند از خطه خرم آباد، مراسم عروسی پسر بزرگش را طبق آیین و سنت‌های گذشتگان خود و با الهام از عروسی لری برپا کرد.

این عروسی همه آنچه از اصالت و سنت به یاد داریم را در خود جای داده بود. اسب‌سواری و قیقاچ، لباس‌های لری، نواختن موسیقی لری با آلات موسیقی اصیل، رقص‌های لری و از همه مهم‌تر دوشادوش بودن زن و مرد فامیل در اجراب این آیین‌ها، صحنه‌های چشم‌نوازی را ایجاد کرد.

این حرکت می‌تواند آغازگر نوعی بازگشت به اصالت باشد. هیچ‌کس انتظار ندارد که در این زمانه کسی با شال و ستره به محل کار خود برود و در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کند و یا شاید هرکسی امکانات برگزاری مراسمی چون اسب‌سواری را در جشن خود نداشته باشد.

اما حداقل‌ها را می‌شود انجام داد. پوشیدن لباس محلی در عروسی‌ها و یا استفاده از سازهای محلی و سنتی مانند سرنا و دهل به‌جای آلات موسیقی الکترونیک که بوی اصالت را از جشن‌ها زدوده‌اند، می‌تواند شروع این راه باشد.

در زمانه‌ای که مد روز و ژورنال‌های ترک و اروپایی تصمیم‌گیرنده اصلی جشن‌های مردمان سرزمین ما شده است، یک خانواده خرم‌ آبادی‌ دست به کاری زدند که اگر جدی گرفته شود، می‌تواند فرهنگ لرها را دوباره زنده کند.

امروزی بودن و تجدد هیچ منافاتی با اصالت و ریشه ندارد. البته اگر هرکدام در جای خود استفاده شود و هیچکدام به دیگری چیرگی نداشته باشد.

زیبایی شگفت‌انگیز لباس محلی زنان لر در برابر لباس‌های بدل ژورنال‌هال خارجی که به نام برندهای معروف جعل شده‌اند، به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه نیست و یا شور بازی دهل‌نواز و سرچوپی را با هیچ آلت موسیقی الکترونیکی نمی‌شود برپا کرد.

مراد امامی هابیلی باید تبدیل به الگو شود تا کم‌کم آیین‌های اصیل لری جای خود را در جشن‌ها و مراسم مختلف بازیابند.

عکس‌هایی از عروسی لری:

پایان پیام

کد خبر : 99618 ساعت خبر : 11:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=99618
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات