گلونی

به نام خدا

به نام خدا

به نام خدا

به نام خدا

رضا ساکی، پایگاه خبری گلونیسال گذشته که ایده‌ی روز گلونی مطرح شد گمان نمی‌کردیم این طوری از آن استقبال بشود. نخستین جشن را باشکوه تمام در قلعه فلک‌الافلاک برگزار کردیم. عکس‌ها و فیلم‌های زیادی به دست‌مان رسید و بسیاری سراغ گلونی رفتند. دومین جشن در هفته فرهنگی لرستان در بوستان هنرمندان تهران برگزار شد.

گلونی نوروز امسال در بازارچه نوروزی خرم‌آباد در قلعه فلک‌الافلاک نقش پررنگی داشت.

دست‌کم شش غرفه به طور خاص فقط گلونی عرضه می‌کردند و بازارشان سکه بود.

یک نفر داخل غرفه‌‌اش را با عکس‌های جشن گلونی در قلعه فلک‌الافلاک تزیین کرده بود و یک نفر گلونی‌ها را در پاکت‌های مخصوصی می‌گذاشت و می‌فروخت. این روزها گلونی نماد پررنگی‌تری از فرهنگ لری است و زنان و دختران هم به طور گسترده‌تری از آن استفاده می‌کنند.

حالا در آستانه ۲۶ اردیبهشت هستیم. امسال دومین سالی است که روز ۲۶ اردیبهشت را جشن می‌گیریم اما حالا اغلب روز گلونی را می‌شناسند و آن را از خود می‌دانند.

به نام خدا

صفحه‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مشغول تبلیغ این روز هستند و هنرمندان هر کدام سعی می‌کنند در آستانه این روز حامی روز گلونی باشند.

کنسرت لری داریوش نظری در روز ۲۵ اردیبهشت در تالار ایوان شمس و کنسرت گروه همنوازان آوای پارسیان در روز ۲۶ اردیبهشت در فرهنگ‌سرای نیاوران نویدبخش به ثمر نشستن یک حرکت فرهنگی است.

و حالا پایگاه خبری گلونی به عنوان رسانه تخصصی فرهنگ و هنر لری در آستانه این روز افتتاح می‌شود تا محلی باشد برای حراست از فرهنگ قوم لر و میراث گلونی.

امید که ایران عزیز همیشه سربلند و سرافراز باشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل