گلونی

تصاویر اولیه از اجتماع ۳هزارنفری در روز گلونی

سومین جشن گُلونَی با حضور ۳ هزارنفری علاقه‌مندان در باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گُلونَی مراسم ساعت ۱۷.۳۰ دقیقه با اجرای خانم سیمین آزادی آغاز شد. تلاوت قرآن، اجرای مولودی‌خوانی به مناسبت مبعث حضرت رسول (ص)، اجرای تصنیف لری با صدای مهرداد هاشمیان، اجرای تواشیح توسط گروه نور اهل‌بیت، سخنرانی آقای امانی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان و خوش‌آمدگویی ایشان، سخنرانی مجید دریکوند عضو شواری اطلاع‌رسانی سازمان محیط‌زیست و مشاور محیط‌زیست شورای اسلامی شهر خرم‌آباد درباره وضعیت محیط‌زیست لرستان و بحران بلوط‌های زاگرس،  سخنرانی رضا ساکی دبیر و ایده‌پرداز روز گُلونَی و گزارش مراسم، اجرای موسیقی لری با صدای استاد فرج علیپور از جمله بخش‌‌های این برنامه بود.

گزارش‌های تکمیلی از جشن ارسال می‌شود.

پایان پیام

در مورد فلک الافلاک
فَلَک‌الافلاک یا دژِ شاپورخواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است. فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده بُرجی هم شناخته می‌شود. این بنا بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری در این شهر است. تاریخ ساخت این قلعه به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد. این بنا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
فلک‌الافلاک در لغت به معنای «سپهر سپهران» است. قلعه فلک‌الافلاک با نام‌های گوناگونی در طول زمان شناخته شده‌است. دژ شاپورخواست، سابر خواست، قلعه خرم‌آباد، دوازده برجی و کاخ اتابکان از آن جمله‌اند. قلعه خرم‌آباد از دوره قاجار به بعد با نام فلک‌الافلاک ضبط شده‌است. با توجه به اینکه ممکن است دوازده برجی، اشاره‌ای به دوازده برج فلکی باشد، ممکن است نام فلک‌الافلاک نیز از همین‌جا ریشه گرفته باشد.
قدمت این قلعه به دوره ساسانیان می‌رسد. ساسانیان شهری با نام شاپورخواست در حدود منطقه کنونی خرم‌آباد ساختند که بعدها ویران شد و در حدود سده هفتم هجری خرم‌آباد فعلی به جای آن بنا گردید. گمان می‌رود که قلعه فلک‌الافلاک همان دژ شاپورخواست باشد که در دوره ساسانی کاربرد حکومتی و نظامی داشته‌است. از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده‌است.
خروج از نسخه موبایل