گلونی

رونمایی از پوستر بزرگداشت استاد حمید ایزدپناه

رونمایی از پوستر بزرگداشت استاد حمید ایزدپناه

پایگاه خبری گلونی از پوستر بزرگداشت استاد حمید ایزدپناه رونمایی کرد.

این بزرگداشت روز شنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت ۱۷ در موسسه‌ی دهخدا (بنیاد افشار) به نشانی تهران خیابان ولی‌عصر بالاتر از پارک‌وی نبش خیابان عارف‌نسب شماره ۱۲ برگزار خواهد شد.

پایان پیام

زندگی‌نامه حمید ایزدپناه

حمید ایزدپناه (زادهٔ ۲۶ آبان ۱۳۱۱ در خرم‌آباد — درگذشتهٔ ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ در پاریس) نویسنده، شاعر و پژوهشگر تاریخ و موسیقی لرستان است. تخلص وی صفای لرستانی است.

ایزدپناه با نوشتن کتاب «فرهنگ لری» در حفظ زبانهای اوستایی و پارسی باستان که زادگاهشان جنوب غرب ایران و در میان جغرافیای مردم لر است کوشید. بررسی اشیای باستانی به دست آمده در لرستان توسط ایزدپناه و سایر پژوهشگران نشان داد که به موازات ابزار نبرد که بهترین سلاح و ابزار جنگی زمان خود بوده است،

پیکره های مذهبی،وسایل کشاورزی و زیورآلات بانوان همچون دستبند و کمر بند ، حلقه ها، گردنبند و آیینه و سنجاق های کوچک و بزرگ ،حتی سنجاق قفلی و … در میان اشیاء مفرغی لرستان وجود دارد که نشان از روح تمدن و زندگی وحس زیبایی شناختی در میان مردمان ایران و لرستان در هزاره های پیش است. …وی برای دسترسی به اسناد و ثبت فرهنگ ها و آثار مردم لر با وسیله شخصی به همه جا سفر میکرد ثبت و ضبط تخته چوبهای شناسنامه گنبد خلیل اکبر در پلدختر،از نمونه کارهای ارزشمند وی است.

کتاب شناسی

(تألیف) «لرستان در گذرگاه تاریخ و زمان»
(تألیف) «آثار باستانی و تاریخی لرستان ۳ جلد»
(تدوین) «شاهنامه لکی»
(تألیف) «فرهنگ لری»
(تألیف) «فرهنگ لکی»
(تألیف) «شاعران در اندوه ایران»
(گردآوری) «داستانها و زبانزدهای لری و کتابشناسی مثلهای فارسی»
(گردآوری) «آهنگ‌ها و ترانه‌های لری»
(تألیف) «کتیبه‌های لرستان»

حمید ایزدپناه، آموزگار، شاعر، ادیب،نویسنده و پژوهشگر فرهنگ ایران و لرستان در سن ۸۳سالگی در پاریس بدرود حیات گفت. ثبت و ضبط بخشهایی از فرهنگ زبانی ،موسیقی ومیراث فرهنگی-تاریخی لرستان از کارهای ارزشمند وی است.

کشف نقاشی های باستانی غار دوشه و میرملاس از جمله اولین اکتشافات مهم ایزدپناه در عرصه تاریخی لرستان پژوهی بود.چرا که نقاشی های غار میرملاس در ردیف نقوش غارهای کرکس و لاسکو در فرانسه بود.

خروج از نسخه موبایل